9 Ekim 2013 Çarşamba

TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR: 10 EKİM 1913;

100 YIL ÖNCE BUGÜN,

1880 YILINDA DAHA ÖNCE SÜVEYŞ KANALINI AÇARAK ÜN KAZANAN FRANSIZ FERDINAND DE LESSEPS, BİR ŞİRKET KURARAK BAŞLADIĞI, ANCAK 1881-1889 YILLARI ARASINDA ÇALIŞAN 17 BİN İŞÇİDEN 5 BİNİNİN CAN VERMESİYLE VAZGEÇTİĞİ, AMERİKALILARIN 30 BİNİ ZENCİ, 12 BİNİ AVRUPALI TOPLAM 42 BİN KİŞİLİK BİR İŞÇİ ORDUSU İLE TEKRAR BAŞLATTIĞI KUZEY VE GÜNEY AMERİKA KITALARINI ORTADAN AYIRACAK VE ATLAS OKYANUSU İLE BÜYÜK OKYANUSU BİRBİRİNE BAĞLAYACAK OLAN


77 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDAKİ “PANAMA KANALI” PROJESİNDE, İKİ TARAFTAN YÜRÜTÜLEN KAZI ÇALIŞMALARI SONUCUNDA GELİNEN “GAMBOA DIKE” (GAMBOA HENDEĞİ) DENİLEN SON KARA PARÇASI, YERLEŞTİRİLMİŞ 8 TON DİNAMİTİN 4000 MİL UZAKLIKTAKİ WASHINGTON’DAKİ 28. NCİ AMERİKAN BAŞKANI THOMAS WOODROW WILSON’UN BASTIĞI BİR DÜĞMEYLE PATLATILMASI SONUCUNDA,


YÜZYILLARIN HAYALİ GERÇEKLEŞMİŞ, İKİ OKYANUS ARASINDAKİ SON TIKANIKLIK DA ORTADAN KALDIRILARAK SULAR BİRBİRİNE KAVUŞMUŞTU.



1914 yılında hizmete açılan Panama kanalı’nın inşaatı sırasında sıtma ve sarı humma gibi hastalıklar dışında büyük toprak kaymaları gibi büyük güçlükler nedeniyle 27.500 kişi can vermişti. Günümüzde her yıl 14 binden fazla geminin geçiş yaptığı kanalda yolculuk yaklaşık 9 saat sürmektedir. Panama Kanalı’nın en yüksek noktası denizden 28 metre yukarıdadır ve gemiler sıvıların dengesi kanunundan yararlanılarak yapılmış havuzlar sayesinde alındıkları havuzlarda yavaş yavaş yükseltilerek bir sonraki bölüme aktarılarak bu yüksekliği aşar ve yolculuklarını tamamlarlar.

Hiç yorum yok: