Sayfalar

28 Kasım 2013 Perşembe

65 YIL ÖNCE BUGÜN, AVUSTRALYA’NIN İLK ULUSAL OTOMOBİLİ OLAN HOLDEN ÜRETİLMİŞTİ.


TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR:
29 KASIM 1948;


65 YIL ÖNCE BUGÜN,

AVUSTRALYA’NIN İLK ULUSAL OTOMOBİL MARKASI OLAN
HOLDEN’İN İLK ÜRETİMİ “48-215 FX” BANTLARDAN İNDİRİLMİŞTİ.

1854 yılında Avustralya’ya yerleşen James Alexander Holden’in kurduğu Holden Şirketi, 1850 yılında Güney Avustralya’da deri ve saraciye atölyesi olarak çalışmaya başlamıştı. 1854’de doğan oğlu Henry James Holden ile birlikte ve Frost şirketi ile ortak olarak atlı arabalar, özel yapım araba gövdeleri, at koşum takımları, eyerler, seyahat eşyaları, kamçı, ve araç donanımları üretmeye de başlamışlar, 1897 yılında Hükümetle sözleşme imzalayarak Boer Savaşı için gereksinimleri karşılayan Hükümet’in tedarikçisi olmuşlardı. ABD’de 1908 yılında kurulan ve Buick, Oldsmobile, Chevrolet, Oakland ve Cadillac otomobiller üreten General Motors 1931 yılında Holden’le ortak olarak fabrikayı GM-H otomobil fabrikasına dönüştürmüş, bu birleşme ile Avustralya’nın ilk büyük ölçekli otomotiv tesisi kurulmuştu
Holden FX 48-215 / 1948
1948 yılında Chevrolet Styleline modelinden esinlenilerek “48-215” (diğer adıyla FX kasa) adında ilk Holden otomobil bantlardan indirilmişti. Bu modelden tam 120,402 adet üretilmiş, 4370 mm. uzunluğunda, 1702 mm. yüksekliğinde ve 2616 mm. dingil açıklığına, 2.15 litrelik 6 silindirli motora sahip bu model, 1466 dolar ya da 733 pound fiyatla satılmıştı.

Holden’in ünlü “taş ve aslan” sembolü, tekerleği icad eden adamı temsil etmekteydi ve Holden’in Logo’su olmuştu.

Güney Avustralya'da Fisherman's Bend’deki 20 hektarlık arazleri büyük üretim tesisi haline gelmişti. 1940-42 yılları arasında Holden’in 7 tesisi Avustralya ve ABD silahlı kuvvetleri için ülke çapında faaliyet göstermiş, 30.000’den fazla araç gövdesi, silah, uçak ve deniz motoru üretilmişti. Savaş bittiğinde şirket sivil araçların üretimi için kendini yenilemek zorunda kalmış bu da Holden için önemli bir dönüm noktası olmuştu. 1930’ların ortalarına doğru Avustralya Hükümeti Avustralya’lı bir motorlu araç üretimiyle ilgilenmeye başlamış, ancak bu ilgi ancak 1948’de gerçeklik kazanmış ve bunu Başbakan Ben Chifley gururla açıklamıştı.
Holden FJ / 1953 -1955


Holden Efijy Concept (1953 Holden FJ’den modifiye)
Holden FE / 1956 -1958
İlk üretilen otomobilin fiyatı bir işçinin 94 haftalık ücretine tekabül eden 733 pound’a (vergiler dahil) ayarlanmasına rağmen, talep çok yoğun olmuş ve Holden talebi karşılamakta yeterince hızlı davranamamıştı. 18 bin kişi, daha aracı görmeden kayıt olup, sıraya girmiş ve depozitini ödemişti.
Holden EK / 1961-1962
1953 yılına gelindiğinde Holden FJ serisinin fiyatı, ortalama bir işçinin 68 haftalık ücretine tekabül eden 1074 pound’a (vergiler dahil) ulaşmıştı.
Holden EH / 1963 -1965
Holden Kingswood / 1968-1984
 Holden, günümüzde kendi Commodore, Caprice, Sportwagon, Statesman otomobillerinin yanı sıra çeşitli Opel, Chevrolet, GM ve Daewoo marka otomobilleri de kendi markası adı altında üretmekte ve satmaktadır.
Holden Commodore VF - 2013
  

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Cok guzel yazi. Ama maalesef Holden fabrikasi kapatiliyor artik Avustralya'da.