Sayfalar

9 Aralık 2013 Pazartesi

46 YIL ÖNCE BUGÜN, AMERİKALI SOUL ŞARKICISI OTIS REDDING BİR UÇAK KAZASINDA HAYATINI KAYBETMİŞTİ.



TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR:

10 ARALIK 1967,



46 YIL ÖNCE BUGÜN,



60’LI YILLARIN EN ETKİLİ

AMERİKALI SOUL ŞARKICISI

OTIS REDDING
UÇAK KAZASI SONUCU HAYATINI KAYBETMİŞTİ.

“Ben temelde, basit olan her müziği seviyorum ve soul müziği başarılı kılanın da bu olduğunu hissediyorum. Bir müzik formu dağınık ve/veya karmaşık olunca ortalama dinleyicinin kulağında kaybediyor. Basit bir blues melodiden daha güzel bir şey yoktur. İster mimariden bahsedin, ister sanattan ya da müzikten, sadelik neredeyse,
güzellik oradadır.”



-Otis Redding-





9 Eylül 1941’de Georgia Dawson’da Protestan bir rahibin oğlu olarak dünyaya gelen Otis Redding, genç yaşlarda Soul müziğe ilgi duymuş, kilise korosunda şarkı söylemeye başlamış, 15 yaşında Sam Cooke ve Little Richard’ın etkisinde kalarak şarkı söyleme tarzını geliştirmiş ve lise öğrenimini yarıda bırakarak Little Richard’ın The Upsetters orkestrasına katılmıştı.
Daha sonra Johnny Jetkins ve Pinetoppers grubu ile de çalışan Otis Redding 1960 yılında bu grupla birlikte ilk plağını “She’s all right”ı Otis ve Shooters adı ile kaydetmişti. Bu şarkıda ve “Shout Bamala” isimli şarkısında, çok açık bir içimde Little Richard’ın etkisi altında kaldığı belli olmuştu.
Otis, Stax Records Stüdyolarında kayıt sonrası
1962 yılının Ekim ayında Johnny Jetkins ve Pinetoppers grubu ile Stax Records stüdyosunda kayda girmiş, ancak kayıttaki başarısızlık üzerine kendi bestesi olan “These Arms of Mine” şarkısını solo olarak kayda almış ve böylelikle ilk solo çalışmasıyla Kasım 1962’de listelere girmişti.
Otis Redding’in 1963 ve 1964’te  yaptığı single çalışmaları çok başarılı olmasa da 1965 yılının başlarında “Mr. Pitiful” şarkısı ile ilk kez Top-10’a girmeyi başarmıştı. Daha sonraki yıllarda ölümüne kadar yayınladığı diğer şarkıları ile listelerde Top-10 ve Top-20 içerisinde yer almayı başarmıştı.
“Respect” (1965) bunlardan biriydi ve aynı şarkıyı Aretha Franklin daha sonra cover yapmış ve 1 numaraya kadar taşımıştı.
“Satisfaction” (1966) ise Rolling Stones tarafından kendi tarzlarında yorumlanmış ve unutulmazlar arasına girmişti.
Benim ilk gençlik yıllarımda en çok sevdiğim ve Ankara Büyük Sinema Fuayesinde bir zamanlar açılmış olan Langırt Salonundaki Müzik Box’ta gidip gidip çaldığım tek şarkı “Tramp” (1967) Carla Thomas ile düeti olmuştu...
Otis Redding şarkılarının çoğunu kendisi, bazılarını ise Steve Cropper ile birlikte yazmıştı. 1967 yılında bir Avrupa Turnesi yapmış, aynı yıl ünlü Monterey Pop Festivali’nde Jimi Hendrix ve Janis Joplin gibi sanatçıların yanında konserler vermiş ve konserleri izlemeye gelenleri kendinden geçirmişti.
Kazadan sonra vinç yardımıyla gölden çıkartılan uçağın enkazı
Otis Redding kendisine eşlik eden “The Bar Kays” grubunun 4 üyesi ile birlikte Ohio Cleveland’da katıldıkları bir televizyon programından sonra Wisconsin Madison’da verecekleri konsere gitmek için bindikleri 2 motorlu Beechcraft tipindeki özel uçağıyla inişe geçtikleri sırada buz tutmuş olan Monona gölüne çarpmışlardı. Kaza sonucu Otis Redding vefat etmiş, kazadan sadece bir kişi kurtulabilmişti.
Otis Redding’in donmuş bedeni uçak enkazından çıkarılırken
Yaşadığı sürece (Rhythm and Blues) R&B listelerinde yakaladığı başarıyı pop listelerinde yakalayamamış olan Otis Redding’in, ölümünden 3 gün önce 7 Aralık’ta kaydını yaptığı, soul tınısı az ve daha pop tarzında olan (Sittin On) “The Dock of the Bay” şarkısı ölümünden sonra yayınlanmış ve 1968 yılı başlarında R&B listesinde 1 numaraya yükselmişti.
Otis Redding ilk kez 1 numara olmuştu ve aynı şarkı pop listesinde de büyük bir başarı elde etmişti. Ayrıca Otis Redding (Sittin On) “The Dock of the Bay” ile 1969 yılında ölümünden iki sene sonra Grammy ödülü kazanmıştı.
Otis Redding (Sittin On) “The Dock of the Bay”i San Francisco’da yaz tatilinde deniz kenarında yazmıştı.
Atlanta, Macon’da Gateway Parkındaki 2003 yılında Bradley Cooley tarafından yapılmış
bronz “Otis Redding - Sittin on the Dock of the Bayheykeli.

“Sabah güneşinde oturuyorum,
Akşam çökene kadar da oturmaya devam edeceğim;
Gemilerin gelişlerini izleyeceğim;
Ve tekrar hepsinin demir alışlarını, evet..

Koydaki rıhtımda oturuyorum,
Med cezirin gelişini izliyorum,
Ooo, sadece koydaki rıhtımda oturuyorum,
Zaman öldürüyorum.
 
Georgia'daki evimden ayrıldım,
Frisco koyuna doğru yola çıktım;
Çünkü yaşamak için geçerli bir sebebim yoktu,
Ve sanırım hiç te olmayacak...

Koydaki rıhtımda oturuyorum,
Med cezirin gelişini izliyorum,
Ooo, sadece koydaki rıhtımda oturuyorum,
Zaman öldürüyorum...

Hiç bir şey değişmeyecek gibi görünüyor,
Her şey aynı kalıyor,
Onca kişinin yapmamı söyledikleri şeyleri yapamıyorum
Sanırım ben de aynı kalacağım.
 
Burada oturup kemiklerimi dinlendiriyorum,
Ve bu yalnızlık beni rahat bırakmayacak,
İki bin mil kadar yol yaptım,
Sadece bu rıhtımı evim yapmak için.
 
Koydaki rıhtımda oturuyorum,
Med cezirin gelişini izliyorum,
Ooo, sadece koydaki rıhtımda oturuyorum,
Zaman öldürüyorum.”


Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay

http://www.youtube.com/watch?v=rTVjnBo96Ug

Hiç yorum yok: