18 Aralık 2013 Çarşamba

47 YIL ÖNCE BUGÜN, ANADOL’UN ÜRETİMİNE BAŞLANMIŞTI.

TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR:
19 ARALIK 1966;



47 YIL ÖNCE BUGÜN,

TÜRKİYE’DE SERİ OLARAK ÜRETİLEN İLK OTOMOBİL OLAN ANADOL’UN ÜRETİMİ BAŞLAMIŞTI.

Anadol A1, Türkiye’de seri olarak üretilen ilk otomobildi ve adı, açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç isimleri arasından seçilmişti.
...................................................................

...................................................................

Aslında Anadol ilan edildiği gibi ilk Türk otomobili değildi. Zira Anadol’dan önce Türkiye’de, “Devrim”den de önce “Nobel 200” adında küçük bir otomobil daha üretilmiş, piyasaya çıkmış ve bir süre sonra imalatı durmuştu.
Nobel 200, 1958-1961 yılları arasında büyüklü küçüklü 2171 parçanın birleştirilmesiyle montaj olarak üretilmişti. 3 tekerlekli ve 192 cc’lik ve 10,2 beygirlik iki zamanlı tek silindirli bir motora sahip Nobel 200’ün azami hızı saatte 80 km., fiyatı ise o günlerde vergi indirimi nedeniyle 12.500 TL. idi.
Milliyet Gazetesi Nobel 200 ilanı / 30 Eylül 1961
Koç Holding ve Ford ortaklığıyla üretilen Anadol A1’in tasarımını İngiliz Reliant firması yapmış, Ford’dan tedarik edilen şase ve motorlar kullanılmıştı. Tasarım ve mühendislik anlamında ilk Türk otomobili bilindiği gibi “Devrim”di, ancak seri olarak üretilmemişti.

Anadol A1 Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi A.Ş. tarafından İstanbul’da Hasanpaşa’da kurulan fabrika’da 1966-1984 yılları arasında üretilmişti.
1984’de üretimi durdurulan Anadol’un yerine Otosan, Ford Motor Company lisansıyla, dünyada artık üretimi durdurulmuş olan Ford Taunus’u üretmeye başlamıştı. Ancak Otosan, Anadol’u 500 ve 600D pikap olarak 1991 yılına dek üretmeyi sürdürmüştü.



Anadol’un üretimi 19 Aralık 1966’da başlamış olsa da, satış ve trafik tescili için gerekli olan “Yeterlilik Belgesi” ve “Araçların imal, tadil ve montajı hakkında teknik şartları gösteren Yönetmelik” onayı gecikince satışlar ve teslimat ancak 11 Ocak 1967 tarihinden itibaren alıcılarına teslim edilmeye başlanmıştı.





Milliyet Gazetesi 1967 Otomobil İlavesi / 22 Aralık 1966
Yılın Olayı: Türk Otomobili
Az sayıda kalan örnekleri, günümüzde klasik olarak kabul edilmekte, meraklıları tarafından korunmakta ve kullanılmaktadır. Ayrıca yapılan bir takım modifikasyonlar ile farklı ve renkli görüntüler sergileyen Anadol’lar hala Türkiye’nin yollarında görülebilmektedir.


1 yorum:

Adsız dedi ki...

Nostalji sicakliginda verilen guzel bilgiler..tekrer tesekkurler..