13 Aralık 2015 Pazar

93 YIL ÖNCE BUGÜN, İNGİLİZ RESSAM JOHN WILLIAM GODWARD, İNTİHAR EDEREK HAYATINA SON VERMİŞTİ.

TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR:
13 ARALIK 1922

93 YIL ÖNCE BUGÜN,

NEOKLASİSİZM RESİM AKIMININ GEÇ DÖNEM EN ÖNEMLİ İNGİLİZ RESSAMLARINDAN OLAN
JOHN WILLIAM GODWARD
ARDINDA;
YAZAN BİR NOT BIRAKARAK
61 YAŞINDA İNTİHAR ETMİŞTİ.

1700’LÜ YILLARDA ARTAN ARKEOLOJİK KAZILARIN ETKİSİ VE BAROK SANATIN AŞIRI SÜSLEMECİLİĞİNE DUYULAN TEPKİLER, ANTİK YUNAN VE ROMA DÖNEMİNE, YAŞANTISINA, HİKAYELERİNE, GİYSİLERİNE, MEKANLARINA VE DEKORLARINA İLGİYİ ARTTIRMIŞ, İLK OLARAK İTALYA’NIN ROMA KENTİNDE BAŞLAYAN,  NEOKLASİK RESİM SANATINI DOĞURMUŞ, AKIM İTALYA’DAN ÖNCE ALMANYA’YA DAHA SONRA DA DİĞER AVRUPA ÜLKELERİNE YAYILMIŞTI.


Neoklasisizm’in İngiltere’deki en önemli ressamlarından birisi olan John William Godward finans sektöründe çalışan Londra’lı saygın bir memur olan John Godward (1806-1904) ve eşi Sarah Eborall’ın (1835-1935) dördü erkek biri kız beş çocuğunun en büyüğü olarak 9 Ağustos 1861'de Wimbledon’da dünyaya gelmişti.


Çocukluğundan itibaren resme ve sanata ilgi duyan John William’ın ressam olma arzusu baskıcı, despot babası ve ailesi tarafından onaylanmamış, ancak onlara rağmen Mimari Tasarım Eğitiminin ardından 1887’de yine kendisi gibi Neoklasik resim sanatının İngiltere’deki en önemli temsilcilerinden birisi olan Sir Lawrence Alma-Tadema’nın teşviki ve hamiliği sayesinde Kraliyet Sanat Akademisi ile tanışmış, eserlerini sergileme imkanı bulmuş ve iyi eleştiriler almıştı.

Londra Kraliyet Sanat Akademisi’nde Sergi, 1881


Sir Lawrence Alma-Tadema ile tanışması utangaç ve mütevazi John Wlliam Godward’ın sosyalleşmesi ve kendini tanıtması için iyi bir fırsat olmuş, ondan ilk sanat eğitimini almış ve doğal olarak etkisi altında da kalmıştı.
Sir Lawrence Alma-Tadema
(1836-1912)
Sir Lawrence Alma-Tadema, “Heliogabalus*un Gülleri” 1888

tuval üzerine yağlı boya, 132,1x213,7cm. Özel Koleksiyon




Sir Lawrence Alma-Tadema, kış ayları boyunca yaptığı bu tablosu için, tablodaki gül yapraklarının keskinliğini elde edebilmek uğruna, dört ay boyunca Fransız Riviera’sından haftada bir gül getirtmişti.

*Heliogabalus, ya da Elagabalus M.S. 218-222 yılları arasında hüküm sürmüş olan 25. Roma İmparatoruduydu. Saltanatı sırasında Roma dinsel geleneklerine ve cinsel tabulara büyük bir aldırmazlık örneği göstermiş, toplam beş kadınla evlenip boşanmış, gözdesi olan Hierocles adındaki sarışın Karya’lı bir arabacı olan kölesi ile de eşcinsel ilişkiler yaşamıştı. Öyle ki “(ben) Hierocles’in metresi, karısı ve kraliçesi olarak çağırılmaktan çok memnunum” dediği rivayet edilmişti.


John William Godward, Londra’da kendisi gibi Neoklasikçi ancak daha ziyade Pre- Raphaelite akım ressamlardan sayılankitap illüstratörü ve dekoratör
Henry Ryland (1856-1924) ile
bir resim atölyesi açmayı başarmıştı.
Henry Rayland, Una – Noontide (Una-Öğle vakti) 

Henry Ryland, Contemplation (Niyet), 1856

John Wlliam Godward, 1904 yılında ilk olarak çok merak ettiği İtalya’ya gitmişti. 1912 yılında resimlerine modellik yapan güzel modellerinden birisi ile Roma’daki Villa Borghese bahçelerinin yakınında, çoğunlukla sanatkârların yaşadığı ve Alsas’lı Fransız ressam Alfred Wilhelm Strohl’un satın alarak 80.000 m²’lik bahçe içerisine inşaa ettirdiği ve bir anlamda sanatçı komününe dönüşmüş olan Villa Strohl-Fern*ine yerleşti.

*fern,almanca “evden uzakta” anlamına gelir.




1919 yılında John William Godward, İtalya’da yaptığı tablolarını satmakta zorlanmaya başlamış ve sağlık sorunları nedeniyle İngiltere’ye geri dönmek zorunda kalmıştı. Stüdyosunda havagazı ile intihar edene dek kardeşi Charles Arthur ile beraber yaşamıştı.


Zamanla kendisine yabancılaşan ailesi, onun intiharından dolayı büyük bir utanç duymuş, bu nedenle de John William Godward’a ait tüm yazılı evrakları, fotoğraflarını yakarak imha etmiş, hatta aile fotoğraflarından dahi keserek çıkartmıştı. Bu nedenle de bugüne dek kendisine ait bir adet dahi fotoğraf bulunamamıştır.

The Signal (İşaret), 1899
Dolce Far Niente (Tembellik), 1897




Endymion, 1893


John William Godward tablolarında Antik Roma dönemi kıyafetleri içerisinde giyinik veya kısmen giyinik genç kadınları betimlemeyi, onların teninin yumuşaklığını ve çekiciliğini, ipekli kumaşları ve onun vücudu saran kıvrımlarını, arka planlarda klasik mimari unsurları kullanmayı, mermer parmaklıkları, taş duvarları, heykelleri, kaplan, leopar gibi ekzotik hayvan postlarını çok sevmiş, bunları büyük bir gerçekçilikle tablolarına yansıtmıştı.




Mischief and Repose, 1895J. Paul Getty Museum, Los Angeles


Girl in Yellow Drapery, 1901
Ionian Dancing Girl (İyonyalı Dansçı Kız), 1903
The Quiet Pet, (Sessiz Evcil), 1906
Genelde ilhamını Arthur efsanelerinden alan ve Rafael dönemine sevgi besleyen Pre-Raphaelite akım ressamlardan ayrılarak Viktorya dönemi Neoklasikçilerinden sayılmış, tablolarının çok fazla idealize edilmiş, iyimser ve romantik olmaları nedeniyle de eleştirilmişti.





The Sweet Siesta of a Summer Day, (Yaz Gününün Tatlı Siestası), 1891


Tranquillity, 1914


Godward ve Sir Lawrence Alma-Tadema, bir yandan, mermerleriyle, çiçekleriyle ve klasik dünyanın atmosferleriyle yarattıkları doğru ve gerçekçi tablolarıyla övülürken diğer yandan idealize edilmiş, romantik tasvirleri nedeniyle
“Toga*lı Viktoryalılar” olarak anılmışlardı.

*Toga: yaklaşık altı metre uzunluğunda, yünlü bir kuşağın vücuda belirli bir yöntemle dolanmasıyla elde edilen ve genellikle keten bir tünik üzerine giyilen, Antik Roma’da Roma yurtdaşı olmayanların giymesi yasak olan  en karakteristik erkek giysisidir. Askerler tarafından giyilmediğinden, Toga bir barış işareti olarak addedilir. Roma kadınları ise Stola giyerler.

John William Godward’ın en tanınmış tablosu “Sweet Nothings’’, ünlü İngiliz Müzikal bestecisi Andrew Lloyd Webber’in özel koleksiyonunda yer almaktadır.
Sweet Nothings (Hasbıhâl), 1904 

Dünya değişmiş, yirminci yüzyılın ilk yarısında Pablo Picasso gibi sanatçıların daha modern stilleri sanat dünyasının odak noktası haline gelmiş, neredeyse bir gecede, klasik etkisi ve stili ile Godward çalışmaları eski moda olmuş, zamanı geçmişti.
Eighty and Eighteen (Seksen ve Onsekiz), 1898


Idleness (Aylaklık), 1900

Kısa sürede Neoklasik resim akımının da sonu gelmiş, bu akımı tablolarına yansıtan ressamların eserleri gözden düşmüştü.


The Betrothed (Nişanlı), 1892

Innocent Amusements (Masum Eğlence), 1891 



Athena
John William Godward’ın mezarı
Londra, Kensington ve Chelsea Kraliyet İlçesi
Batı Brompton’daki Brompton Kabristanındadır.

Hiç yorum yok: