SURP HAÇ ERMENİ ORTODOKS (GREGORYEN / APOSTOLİK)
KİLİSESİ
Bu kez Selamsız Ucuz Evler'in karşı kaldırımına geçip, Üsküdar Amerikan Lisesi'nin batı sınırını tayin eden Ekmekçibaşı sokağına giriyor ve ilerliyorum; hedefimde tam Üsküdar Amerikan Lisesi'nin eski ana girişi karşısındaki Mektep Sokak'tan başlayarak Kozanoğlu sokağa kadar devam eden yüksek taş duvarlar arkasında yer alan Surp Haç Ermeni Kilisesi var. Kilisenin giriş kapısı Kozanoğlu sokak üzerinde yer alıyor. Ağır demir kapısını itip Kilisenin avlusuna girdiğimde karşılaştığım görevliye kiliseyi gezmek istediğimi söylediğimde kilisenin içinde temizlik yapıldığını söyleyince buna çok inanmasam da inanmış görünüp, avlusunda gezmek istediğimi söyleyerek sadece avluda dolaşıp fotograf çekmek durumunda kaldım. Ancak çok iyi hatırlamamakla birlikte yıllar önce bilgi almak için ziyaret ettiğim okul müdürünün davetiyle kilisede yapılan özel bir kutlamayı (ayini) izleme fırsatı bulmuştum. O günlerden aklımda kaldığı kadarıyla kilisenin içerisinin çok sade ve aydınlık olduğunu, girişin hemen üzerinde yer alan bir galeri olduğunu ve o galeride kiliseye bağlı okulun öğrencilerinin beni çok etkileyen ve kilisenin o mistik havasını güçlendiren korosunu da izlediğimi hatırlıyorum.
![]() |
Fotograf: Hayati İnaç, 4 Haziran 2017 |
![]() |
Kozanoğlu sokak boyunca devam eden yüksek taş duvarlar ardındaki kilise ve giriş kapısı. (Güncel fotograflar 22 Kasım 2024'te tarafımdan çekilmiştir.) |
Rivayet edilmektedir ki günümüzdeki kilisenin bulunduğu mevkide 1662 yılından önce, daha küçük boyutlu bir ahşap şapel bulunuyormuş. Ancak, 1662 yıllarında Üsküdar'da yaşamış Ermeni şair, tarihçi, tercüman ve matbaacı Eremya Çelebi Kömürciyan (1637-1695), eserleri arasında yer alan, 1988'de Ermenice'den Türkçe'ye tercüme edilen ve 17. Yüzyıl İstanbul'unu detayları ile anlatan İstanbul Tarihi (1661-1684) adlı eserinde Selamsız’daki bu Surp Haç Kilisesi’ne dair bir şey yazmamıştır.
Kilisenin taş avlu duvarlarında, kapının sağında yer alan demir parmaklıklı muhtemelen kapıyı gözetlemek maksadıyla yapılmış küçük bir menfez |
Bir rivayete göre kilisenin ilk kurucusu olarak Samatya'daki Surp Kevork Kilisesi'nden, 1639'da Balatkapı dışındaki mumhaneden başlayıp poyrazın etkisiyle sur dışındaki evlere, kısa süre sonra da suriçine de şıçrayıp sabaha kadar Balat semtini kül eden yangın sırasında evinin yanması üzerine pek çok Ermeni aile ile birlikte Üsküdar Selamsız'a gelip yerleşen Balatlı Apraham olarak anılan (Gregoir/Gregor) Kirkor Apraham'dır. Ancak Samatya'daki Surp Kevork Kilisesi'nin 11. yüzyıldan kalma eski bir Bizans kilisesi ve manastırının üzerinde 1866-1887 yıllarında inşa edildiği hesaba katılırsa Balatlı Apraham'ın Samatya'daki Surp Kevork Kilisesi'nden gelmiş olması pek mümkün gözükmemektedir. Yaklaşık 1687 (bazı kaynaklarda 1685, bazılarında ise 1689) yılında Surp Haç Kilisesi'ni inşa ettiğini, ardından da kilisenin arka tarafında bulunan kendi evini de mektebe çevirerek, (Okulun sitesinde ise okulun 1678 yılında Surp Haç Kilisesi'ne bağlı olarak dini eğitim vermek üzere açıldığı belirtilmektedir.) Selamsız'da ilk Ermeni mektebini açtığını yazan kaynaklar olduğu gibi, Balatlı Apraham'ın bugün kilisenin bulunduğu yerde bulunan kendi evininin bir bölümünü ibadete ayırarak, burada ayin yaptığını ve bu evde okul çağına gelmiş mahallenin çocuklarına okuma-yazma ve din dersleri vererek eğitim işini de üstlendiğini söyleyen mahallenin yaşlı sakinleri de mevcuttur. Ancak 1706 tarihli bir tapu senedinde sözü geçen bina (Balatlı Apraham'ın evi) muållimhane olarak kayıtllanmıştır. Yine okulun sitesinde okulun ve çocukların eğitimi 1716 tarihli özel bir fermanla onaylanmıştı diye yazmaktadır.
![]() |
Jacques Pervititch'in Ekim 1930 tarihli Sigorta haritalarının 76 numaralı paftasında Surp Haç Ermeni Ortodoks (Gregoryen/Apostolik) Kilisesi ve yanında Surp Haç Tıbrevank Ermeni Ruhban Okulu |
![]() |
Alman Mavileri Pafta No:C-9'da Surp Haç Ermeni Kilisesi ve yanında okul |
Kilisenin kuzeydeki bahçesi |
![]() |
Fotograf: Hayati İnaç, 4 Haziran 2017 |
Surp Haç Ermeni Kilisesi'nin ahşap ilk binası, 1727 yılında, 1715-41 yılları arasında İstanbul Ermeni Patriği olan Bitlisli IX. Hovahannes Golod’un gayretleri ve 6 Temmuz 1718 yangınından sonra mimar Araboğlu Hacı Melidon Kalfa ile birlikte İstanbul'daki Patrikhane Kilisesi'ni yeniden inşa ettiren, 1727 yılında İşkodra Surp Garabed Kilisesi'ni temellerinden itibaren yenileyen, ertesi yıl da, 1731'de yanan Galata'daki Surp-Krikor-Lussavoriç Kilisesi'ni yeniden inşa ettiren hassa mimarı Kayseri’li Sarkis Kalfa (?-1740) eliyle Yenimahalle’deki Surp Garabed Kilisesi ile birlikte temelden yeniden inşa edilmişti. 1830’a kadar kullanılan bu yapı, bu tarihte kagir olarak saray mimarı Hovhannes Amira Serveryan ve Garabed Balyan tarafından yeniden yapılmıştı. İnşaat, saray mimarı Krikor Amira Balyan, Mikael Amira Pismisian, Harutyun Amira Bezciyan gibi Osmanlı Sarayına yakın birkaç Ermeni hayırsever tarafından desteklenmişti. 1844'te bir onarım daha gören bu bazilikal planlı kiliseye 1882’de, kilisenin batı ana girişi üzerine bir çan kulesi inşa edilmiş, iç mekanını zenginleştiren tabloların bir kısmı İtalya’dan getirtilmiş, bir kısmı da bir dönem Sultan Abdülaziz’in saray ressamlığını da yapan Hovhannes Umed Behzad* (1809-1874) ile genç yaşta ölen kızı tarafından yapılmıştı.
![]() |
Hovhannes Umed Behzad, Preveze Deniz Zaferi, 1866, Tuval üzerine yağlı boya, 125x200 cm. İstanbul Deniz Müzesi Koleksiyonu |
*Hovhannes Umed Behzad: Özel resim dersleri almış ve daha çok kiliselerin ressamı olarak bilinirmiş. Sultan Abdülmecid'in Saray Ressamı olduktan sonra bir süre Çırağan ve Dolmabahçe Saraylarında çalışmış. Preveze Deniz Zaferi temasının ilk uygulayıcılarından ve bu deniz muharebesini konu alan, biri 1866 tarihli iki tablosu Denizcilik Müzesi'ndedir.
Kilisenin yüksek avlu duvarlarının Ekmekçibaşı ile Mektep sokak köşesinde bir Haç detayı |
Kilisenin yüksek avlu duvarlarında şu an kullanılmayan ve örülmüş bir kapı. |
Kilisenin güney bahçesi |
![]() |
Fotograf: Hayati İnaç, 4 Haziran 2017 |
Beş adet kapısı bulunan kilisenin birinci ve ikinci katlarında beşik kemerli pencereler bulunmaktadır. Kulenin zemin katının kuzey, batı ve güney cephelerinde birer kapı bulunur. Batı cephedeki kilisenin yuvarlak kemerli giriş kapısının üzerinde, kulenin yapım tarihinin de yazılı olduğu Ermenice bir yazıt yer alır. Kulenin kuzeybatı köşesindeki ağaç, zamanla büyümüş ve bu yönde kulenin seyrini engellemiştir. Yapının batı cephesinde, farklı boyutlara sahip düz atkılı ve demir parmaklıklı dikdörtgen pencereler bulunmaktadır. Bununla birlikte, galeri seviyesinde ufak boyutlu ve basık kemerli iki pencere mevcuttur. Batı cephesi duvarının üst bölümü onarım gördüğünden buradaki duvar örgüsünde farklılık vardır. Kilisenin avlusunda bir sarnıç bulunmaktadır. Bu sarnıç, yazıtına göre 1831 yılında Ermeni hayırsever Mikael Amira Pismisian tarafından yaptırılmıştır. Kilise sonraları 1950 ve 1962 yıllarında onarılmıştır.
Kilisenin güney bahçesinde mermer bir çeşme kurnası |
1718 yılında Patrik IX. Hovhannes Golod tarafından derslik haline getirilen okul, 1770 yılına kadar aynı şekilde varlığını sürdürmüştü. 1770'li yıllarda genişletilerek Ruhban Okulu'na dönüştürülen, 1777 yılında gerçek bir okul yapısına kavuşturulan okul, 1797’de Surp Haç Kilisesi’nin onarımları sırasında temelden inşa edilen yeni bir binaya kavuşturulmuş, okul bünyesinde bir de kütüphane oluşturulmuştu. Sadece erkeklere eğitim veren bu okul 1846-1849 arasında çok parlak bir dönem yaşamış,1850’deki bir yangında tamamen yanmış, eğitime bir süre kilisenin üst galerisi ya da narteksinde devam edilmişti. Tam dokuz yıl harap bir durumda kalan okul (1848-1856), Sultan Abdülmecid’in1859 tarihli fermanıyla ve dönemin patriği Hagopos Seropyan’ın özverili gayretleri ile kız ve erkeklere ait iki ayrı bina halinde yeniden inşa edilmiş ve Surp Haç adı ile kutsanarak 1860 sonlarında eğitime açılmıştı. Tıbradun ve İskolya (Manevi Ev ve Mektep) adlarıyla anılan Surp Haç Okulu, 1932 yılına kadar faaliyetlerini sürdürmüştü. Bu kurum kısa zamanda Yenimahalle Cemaran Okulu ile yarışacak derecede çok kaliteli bir eğitim yuvası haline gelmişti. 1872 yılında temsillerin olduğu, konferansların verildiği bir tiyatro salonu yapılmış, yüzyıl sonlarına doğru bu semtteki ilk ana sınıfı Surp Haç Okulu’nda hizmete girmişti. 1919 yılında bir kısmı yetimhaneye çevrilen okulun tamamı 1925’te, ana kısmı 1932’de, yetimhane ise 1938’de kapatılmıştı. 1940’ta askeriyenin elindeyken, 1780’den bu yana okulun kütüphanesinde korunan değerli yazmalar ve pek çok kitap çalınmıştı. Surp Haç Ermeni Kilisesi'ne bağlı bu okul binası, 1932 yılından 1950'li yıllara kadar Surp Haç Kilisesi Vakfı tarafından yönetilmişti. Bu tarihi okul, 1954’te orta, lise ve ilahiyat bölümleri ile ve Surp Haç Tıbrevank Ermeni Ruhban Okulu adı ile tekrar açılmış, ilahiyat bölümü 1967’de kapatılmıştı. 1969’da yeniden açılan okulun adı da Surp Haç Ermeni Lisesi olarak değiştirilmişti.
![]() |
Fotograf: Hayati İnaç, 4 Haziran 2017 |
Tabelalar sökülmüş ve mermer kitabe ortaya çıkmış iyice. 04.06.2017, Hayati İnaç |
Tahta perdeler çekilmiş, yıkılmadan önce son fotograf. 04.06.2017, Hayati İnaç |
Bir sonraki yazı; 30 yılın ardından Üsküdar!ın Bağlarbaşı'sı ve dağarcığımdakiler;
BÖLÜM V:
BAĞLARBAŞI'NDA
ART NOUVEAU, GÜLLÜ KÖŞK
ve ÇİNİLİ KARAKOL;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder