21 Kasım 2013 Perşembe

33 YIL ÖNCE BUGÜN, SİNEMADA CİNSELLİĞİN SİMGESİ MAE WEST, VEFAT ETMİŞTİ.


TARİHTEN BUGÜNE DÜŞEN NOTLAR:
22 KASIM 1980;


33 YIL ÖNCE BUGÜN,

1930’LU YILLARIN HOLLYWOOD SİNEMASI’NDA
CİNSELLİĞİN SİMGESİ HALİNE GELMİŞ
AMERİKALI TİYATRO VE SİNEMA SANATÇISI
MAE WEST,
87 YAŞINDA KALİFORNİYA,
LOS ANGELES’TE EVİNDE VEFAT ETMİŞTİ.
17 Ağustos 1893’te New York Brooklyn’de Mary Jane West adıyla dünyaya gelen Mae West, ilk kez 1897 sıralarında Brooklyn’de sahneye çıkmıştı. Vodvil* gösterilerinin yıldızı olmuş, Broadway’de ilk kez sahneye çıktığı “Sex” (1926) adlı oyundaki rolüyle olaylar yaratmış, 8 gün hapis cezası almış ve adını bütün ülkede duyurmuştu.

Diamond Lil” (Elmas Lil) (1928) ve The Constant Sinner” (Sürekli Günahkar) (1931) gibi oyunlar yazmış, bunları sahneye koymuş ve başrollerini canlandırmıştı. İlk filmi Night After Night” (Her Gece) (1932), daha sonra çevireceği filmlerdeki uçarı karakterini açığa vuruyordu.

West, Diamond Lil’in uyarlaması She Done Him Wrong” (1933) filmine; özellikle açık saçık dokundurmalar içeren diyaloglardaki mizah yeteneğiyle unutulmaz bir katkıda bulunmuş, ancak daha sonraki senaryoları sansüre uğramıştı. II. Dünya Savaşı sırasında İtilaf Devletleri askerleri, şişme can yeleklerine onun vücut hatlarını hatırlattığı için onun adını vermişlerdi. Bugün Türk Silahlı Kuvvetleri’nde dahi üzerlerinde özel ekipmen bulunan can yelekleri için “Meyvest” ismi kullanılmaktadır.
Otobiyografisi Goodness Had Nothing to Do with it 1959 yılında yayınlanmış, filmleri 1960’larda tekrardan ilgi toplamaya başlamıştı ve Mae West ilerlemiş yaşına rağmen çekiciliğini yitirmemişti.


Mae West, Myra Breckinridge (1970) filminde
70’lerin yeni seks ikonu Raquel Welch ile birlikte rol almıştı.

Mae West 77 yaşında “Myra Breckinridge” (1970)
ve 85 yaşında Sextette” (1977) filmlerinde başrolde oynamıştı.



Edward James için 1938 yılında, gerçeküstücü hareketin en popüler nesnelerinden biri olan, “Mae West Dudakları Kanepe”yi ressam Salvador Dali yaratmıştı.
Hollywood’da La Brea Bulvarında “Walk of Fame”in batı sınırında “Hollywood’un dört leydisi” çardağı vardır. Catherine Hardwicke tarafından tasarlanan bu çardakta, Hollywood sinemasının önde gelen etnik kökenleri farklı dört yıldızın, Mae West, Dolores Del Rio, Dorothy Dandridge ve Anne Mae Wong’un (Beyaz, İspanyol-Latin, Asyalı-Afrikalı ve Afrikalı-Amerikalı) gümüşi heykelleri yer almaktadır.
Hollywood’un dört leydisi Çardağı
Dorothy Dandridge
Mae West


Kostüm tasarımcısı Edith Head, Mae West’in kum saati figürü vücut hatlarını ortaya koyacak, çoğunlukla pullu, payetli, devekuşu tüyleri (otriş) ve büyük şapkalar ile zenginleştirilmiş kıyafetler tasarlamıştı. Bu görüntü onun bir parçasıydı ve çok uzun boylu olmayan Mae West’in boyunu uzun gösterebilmek için de uzun etekli elbiselerinin altında özel tasarım ayakkabılar giydiği bilinen bir gerçekti.



Frida Kahlo, 1932 yılında yaptığı “ Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri sınırında Otoportre” adlı kolaj tablosunda, Amerika Birleşik Devletlerini temsil edecek olan fabrikaları, özgürlük heykelini, yüksek binalarıyla Manhattan’ı, makineleri yerleştirirken bir Mae West posterini de Amerikan kadınını ve onun temsil ettiği kadına Amerikan bakış açısını eklemiş, bir yabancı kadın olarak kendisini de, Meksika stili rengarenk elbisesini ip ile temsil ettiği sınırda, birinin üzerinde bir klozet, diğerinin üzerinde bir golf kupası olan iki sütunun arasına gerilmiş olan bir ipe askısıyla asarak tasvir etmişti. Böylelikle Frida bir yandan Amerikanın takıntısı olan teknoloji ve spor ile bir anlamda dalga geçerken, diğer yanda da ipe asılmış elbisesi ile Amerika’da kadının yokluğunu, etkisizliğini vurgulamış ve kendisini Amerika’da nasıl hissettiğini anlatmaya çalışmıştı.


Frida Kahlo / (1932) “Meksika ve ABD sınırında Otoportre”kolajında Mae West 


* vodvil: 18. yüzyılda sınıf farklarının ortaya çıkması sonucu Fransa’da ortaya çıkan içinde müzikli bölümler, diyaloglar, monologlar ve pandomim gibi değişik gösteri türlerini barındıran sahne gösterisidir. Komediyle pek çok ortak tarafı olmasına rağmen bazı yönleriyle komediden ayrılır ve genellikle mutlu sonla biterler. Hikayenin sonucunda olayların kaynaklandığı sosyal sorunlar ortaya çıkarılmaya çalışılır. Vodvil kişilerinin karakterleri detaylarıyla belirtilmez, belli özellikleri öne çıkarılmış abartılı karakterlerdir. 20. yüzyılda ABD'de film endüstrisinin gelişimine paralel olarak, vodvil de tarihe karışmaya başlamıştır.

Hiç yorum yok: