21 YIL ÖNCE BUGÜN,
KASIMPAŞA GAZİOSMANPAŞA CAMİİ’NİN
BAŞİMAMI HAFIZ MEHMET EFENDİ’NİN OĞLU OLARAK DÜNYAYA GELEN, TÜRKİYE’NİN İLK
HEYKELTRAŞLARINDAN VE “D GRUBU”NUN KURUCULARI ARASINDA YER ALMIŞ TEK HEYKELTRAŞ ZÜHTÜ MÜRİDOĞLU, EŞİ FİZİK ÖĞRETMENİ SENİHA HANIM’I KAYBETTİKTEN SONRA 17 YIL TEK
BAŞINA YAŞADIĞI İSTANBUL GÖZTEPE’DE DEMİRYOLU CİVARINDAKİ DOKUZ KATLI BİR
APARTMANIN EN ÜST KATINDA 86 YAŞINDA VEFAT ETMİŞ, CENAZESİ ANCAK ERTESİ GÜN
BULUNMUŞTU.
“ ... Hafız Mehmet Efendi’nin
oğlu kalkıp heykelci oluyor; gavuristanlara gidiyor, geliyor; akademide hoca
oluyor; tekrar gidiyor. Yani, Türkiye’de böyle elle tutulur üç-beş kişi arasına
giriyor. Bu olacak iş değil.”, “ Yalnız şu var; Hafız Mehmet Efendi beş vakit
namazında ama, yobaz değil. Hafız Mehmet Efendi’nin evine her gün bir gazete
girerdi. Hem de Akşam veya İkdam gibi bir gazete. Ve, evinde kütüphanesi
vardı.”
(Ölümünden bir hafta kadar önce Nail Güreli ile yapmış olduğu son
röportajından)
1906 yılında İstanbul’da doğan Zühtü
Müridoğlu; (1924-1928)
Sanayi-i Nefise Mektebi’nde
İhsan Özsoy’un öğrencisi olmuş, okulu bitirdikten sonra Avrupa sınavını kazanarak
1928‘de Paris’e gitmiş, Collarossi Akademisi’nde Marcel Gimond Atölyesinde
çalışmış, Louvre’da Sanat Tarihi ve Sorbonne’da Estetik
derslerine devam etmiş, Türkiye’ye döndükten sonra 1932- 36 yılları
arasında Samsun Lisesi’nde resim öğretmenliği yapmaya başlamıştı.
D
Grubu’nun kurucuları arasında yer almış,
1936′da İstanbul Arkeoloji Müzesi’nde heykelci olarak çalışmıştı. 1939’da
bir süre Ankara Gazi Eğitim Enstisüsü’nde öğretmenlik yapmış, daha
sonra Güzel Sanatlar Akademisi Dekoratif Sanatlar Bölümü’nde
modlaj öğretmeni olmuştu. 1947-1949 arasında tekrar Paris’e
gitmiş, dönüşünde Akademi’ nin Heykel Bölümü’nde atölye öğretmeni olarak görevlendirilmişti.
1955′te Ağaç Uygulama Atölyesi’ni açmış, 1969’da “profesör” ünvanını
almış, 1971’de de yaş haddinden emekli olmasına karşın Akademi’deki çalışmalarını
uzun bir süre sürdürmüştü. 1977’de Sedat Simavi Vakfı ve 1981’de Atatürk Sanat Armağanı
ödüllerini kazanmıştı.
İlk kişisel sergisini 1932′de açan Zühtü Müridoğlu, anıt
kompozisyon, tek figür ve kabartma çalışmalarında kitle ve yüzey kaynaşımı
yönünden tutarlı bir biçim çizgisini sürdürüp gelişirmiş, 1953′ten sonra soyut
anlayışa yönelmiş, ağaç dalları ve köklerini ayıklayıp cilalayarak ya da ince
bakır levhayla kaplayarak “doğa arıtması” yönünde çalışmalar yapmıştı.
“Bir kış soğuktan donduk. Malum Mazot yok. Tahta yontmak
insanı ısıtıyor diye bol bol ahşap heykel yaptım”... “Büyük heykel için büyük yer
gerekir. Benim evim küçük, ondan küçük heykel yapıyorum”
diyerek muzip, yalın
ve alçakgönüllü cevaplar vermişti bir söyleşisinde Zeynep Oral’a. Onu
öfkelendiren, sanatı yozlaştıran yöneticiler ve sanatla ilgilenmeyen insanlar içinse
Zeynep Oral’a şunları söylemişti Zühtü Müridoğlu; “Halk bunları anlamaz” diye
sanatı yozlaştıran yöneticiler
“ Aslında kendileri hiçbir şey anlamaz...
Yoksa
halka kimse sormamıştır ki..”,
“Ben sanatla ilgilenmem”
diyenler
“Sanatla
ilgilenmeyen hayatta ne yapar anlayamıyorum...
Sanatla ilgilenmeyen, kitap
okumayan,
şiir sevmeyen,
resme bakmayan, tiyatroya adım atmayan...
bunlar
çevresinden, kendinden nefret eder ve
kendisine de çevresine de kin, öfke,
fesat saçar!..”
Sanki Zühtü Müridoğlu Hoca, bugünü, bugünün
yöneticilerini daha o günden görmüş gibi...
Anıtkabir Mozoleye çıkan merdivenlerin sol tarafındaki alçak kabartmalar |
Daha sonra yine ağaçtan, kendi biçimlendirdiği öğelerle
komposizyonlar düzenlemiş, 1975′ten sonra yeniden eski biçimine dönmüştü.
Barbaros Hayrettin Heykeli Model çalışması |
Ali Hadi Bara ile birlikte yaptıkları Beşiktaş Meydanı’ndaki Barbaros Anıtı (1942) |
En yakın arkadaşlarından biri
olan Ali Hadi Bara ile 1942’de İstanbul
Beşiktaş’taki Barbaros Anıtını, 1946’da Zonguldak Atlı Atatürk ve İnönü
Anıtlarını, 1953’te Anıtkabir’de Mozoleye çıkan merdivenlerin sol tarafındaki
alçak kabartmaları, 1965’te Büyükada Atatürk Anıtını ve Muş Atatürk Anıtını
yapmıştı. 1963-67 yılları arasında “Mezar Taşları” adını verdiği bir dizi soyut
heykel gerçekleştirmiş, 1958 yılında yaptığı “Meçhul Siyasi Hükümlü” (The
Unknown Political Prisoner) adlı heykeli MoMa- The Museum of Modern Art – New York
daimi koleksiyonuna alınmıştı. Müridoğlu’nun bir çok yapıtı bugün İstanbul
Resim ve Heykel Müzesi’nde, galerilerde ve özel koleksiyonlardadır.
Zonguldak At üzerinde Atatürk Heykeli için Model çalışması (1946) |
Zonguldak Atatürk Anıtı (1946) |
Zühtü Müridoğlu için 24 Ağustos 1992 Pazartesi günü saat
10:00’da
Mimar Sinan Üniversite’sinde bir tören düzenlenmiş, cenazesi
Erenköy
Galip Paşa Camii’nde kılınan öğle namazından sonra Karacaahmet Mezarlığında
toprağa verilmişti.
1994 yılından beri Gölcük Belediyesi tarafından Değirmendere’de Zühtü Müridoğlu Ahşap Heykel Sempozyumu düzenlenmektedir.
18. Değirmendere Zühtü Müridoğlu Ahşap Heykel Sempozyumu - 2011
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder