İstanbul,
10 Mart 1324 (23 Mart 1906),
günlerden Cuma...
Yıldız Hamidiye Camii’nde II. Abdülhamid’in Cuma Selamlığı |
Hava
her zamankinden daha puslu, gökyüzü yaklaşmakta olan bir fırtınanın habercisi
gibi kurşuni bulutlarla kaplanmıştı.
Yıldız Hamidiye Camii’nde devlet ricali ile
birlikte Sultan Abdülhamid’in Cuma selamlığına katılmış, namazı takiben camiden
ayrılarak önce “Tarz-ı Nevin” istimbotuyla Haydarpaşa’ya geçmiş ve sonra da Göztepe’deki konağına
gitmek üzere banliyö treninin vükela vagonuna binmişti...
Tren Feneryolu’ndan
sonraki dik rampada, az önce Kızıltoprak çıkışı başlayan ve tek tük atıştıran yağmur
tanelerinin etkisiyle kayganlaşan rayları biraz zorlanarak çıkmış ve saat
18:10’da iki katlı ahşap eski Göztepe istasyonuna varmıştı.
Aynı vagonda beraberce
yolculuk yaptığı paşalarla vedalaşarak trenden inmiş, perondan caddeye kadar
olan 30 metrelik mesafeyi yürüyerek geçmiş, caddenin karşısında bugün kendi adıyla anılan sokağın köşesinde bekleyen faytonuna binmek üzere birkaç adım
atmıştı ki, trenden inen kalabalığın arasından çıkan dört kişi tarafından
çapraz ateş altına alınmış, sırtındaki sırmalı redingotu, başındaki kırmızı
fesi, göğsündeki nişanları ve hiç beklemediği bu durum karşısında büyüyen göz
bebekleriyle, yediği sekiz kurşun heybetli vücudunu kendi çevresinde döndürmüş,
yaralarından fışkıran kanın, bakımlı ve görkemli giysilerinin üzerinden hızla
akarak rugan ayakkabılarının dibinde bir anda oluşturduğu gölcüğün ortasında
yığılıp kalmıştı.
Tam o anda insanların çığlıklarını bastıran bir çatırtı ile
birlikte, gökyüzünün kurşuni karanlığını yırtan bir şimşek çakmış, saçak
altlarında, bodrum pencerelerinin kuytularında birbirlerine kur yapan kediler
bile korkudan zıplamış, dört bir yana dağılmıştı.
Bir gün öncesinde insanın kemiklerini
ısıtan o güneşli, baharı müjdeleyen ılık hava, yerini adeta herkesi titreten ve
anında donduran bir kara kışa bırakmıştı. Yağmurun hızlanan ıslak ve soğuk
damlalarının altında alelacele yakındaki bir eczaneye taşınarak, müdahele
edilmeye çalışılan maktul, on dakika içerisinde vefat etmişti. Şiddetini
arttıran yağmurun sokakta oluşturduğu küçük derecik kısa sürede, on dakika
öncesinde dökülen kanların oluşturduğu küçük gölcüğü yıkamış, akıtıp götürmüş,
ancak şahitlerin belleklerinde o korkunç manzara kazınıp kalmıştı...
Kimsenin müdahale etmeye fırsat bulamadığı, zoraki
seyirci kaldığı bu cinayette, çarşı esnafının, alış veriş yapan Göztepeli
hanımların ve çocukların, faytoncuların, trenden inip evinin yolunu tutan
yolcuların şaşkın bakışları arasında, uğradığı suikast sonucu on dakika
içerisinde kanlar içerisinde hayatını kaybeden kişi,
sıradan bir İstanbul beyefendisi
değildi;
Merhum, 15 sene, 5 ay, 19 gün
İstanbul’a hizmet etmiş,
Dersaâdet’in 29.ncu
Belediye Başkanı
ve Valisi,
Sultan II. Abdülhamid’in Şehremini,
Rıdvan İsmail
Paşa’ydı...
Rıdvan İsmail Paşa (1855-1906) |
Katiller, şaşkınlıktan
donup kalmış zoraki seyirci kalabalığı yarıp, ellerinde mırî (beylik)
tabancalarıyla faytona atlayıp karakola gitmiş, Şehremini Rıdvan İsmail Paşa’yı
bilerek, isteyerek ve tasarlayarak öldürdüklerini zapta geçirtmiş, geldikleri
gibi, suç aletleri olan silahları da ellerinde tekrar faytona atlayarak, Selimiye
Kışlası’na doğru yollanmışlardı. Selimiye Kışlası Komutanı Ali Şamil Paşa
(Topal Paşa) Bedirhan Bey’in oğluydu ve Abdürrezzak Efendi’nin de amcası.
Katiller o gece Kışlada hapsedilmişler ancak sabah Abdürrezzak Efendi’nin
amcasına baskısı sonucu serbest bırakılmışlardı.
Bedirhani Abdürrezzak Efendi |
Bedirhani Abdürrezzak Efendi |
12 Ağustos 1856’da İstanbul’da doğmuş olan maktul, öldürüldüğünde
henüz 50 yaşında olan Rıdvan İsmail Paşa’ydı, failler ise meçhul değil malumdu; 22 yaşlarındaki ikisi, Bitlisli
Abdullah bin Mehmet, nam-ı diğer Esad bin Sadullah olan Vanlı Mehmet; diğer
ikisi ise, 33 yaşındaki Vanlı Ahmed bin Mehmet ile 35 yaşındaki nam-ı diğer
Abdullah bin Tatar olan Hakkârili Emin’di. Ortak noktaları Kürt olmalarıydı.
Olayın herkesin bilgisi dahilinde, hatta Sultan II.
Abdülhamid’in kulağına gidecek kadar açık ve aleni bir şekilde geliştiği ve
uzun süren bu husumetin sonucunda çeteye yakışır bir şekilde kanla
noktalandığı, ertesi gün tüm gece aralıksız olarak devam eden şiddetli yağmur
kesilip, tekrar güneş yüzünü gösterdiğinde, tüm berraklığı ile aydınlanmış, ancak
yağmur tüm kirleri temizleyememişti.
Fail-i malum cinayetin ardında, o dört
kişiyi azmettirenin hatta bizzat görevlendirenin, Bedirhanoğlu aşiretinden
olduğu ortaya çıkmıştı. Bedirhanîlerden Abdürrezzak Efendi... Sultan II. Abdülhamid’in Mabeyn
Mütercimi ve Şuray-i Devlet Azası Abdürrezzak Bey...
31
Mart 1906 (18 Mart 1322) tarihli İkdam gazetesi,
cinayet ile ilgili olarak şu
ayrıntıları veriyordu;
“Cinayetin Abdürrezzak denilen alçak ve melun
şahsın, merhum Rıdvan Paşa’ya beslediği devamlı düşmanlık zorlamasıyla yaptığı
domuzcasına teşvikler neticesi olduğu ve caniler tutulup koruma altında merkeze
götürülürken Ali Şamil nankörü Kurbağalıdere köprüsü üzerinde bunların önüne
çıkarak, görev başında bulunan zabıta memurlarına söverek tehdit eder şekilde:
‘Bunlar tütün kaçakçısıdır’ diyerek ellerini çözdürüp sigara ikram etmiş ve
canileri alıp evvelâ Kadıköy Nizamiye Karakolhânesi’ne, sonra da Selimiye
Kışlası’na götürmüştür.”
Bedirhanîlerin
atası, Bedirhan Bey (1803-1868 Şam),1845 yılında Osmanlı
Devleti’ne başkaldırarak Cizre merkezli Bothan bölgesinde hükümet kurmuş, kendi
adına para bile bastırmıştı. Ancak Bothan Emirliği 1847 yılında tasfiye
edilmiş, Sultan II. Abdülhamid, uzlaşma vaadiyle Bedirhan Bey’i İstanbul’a
çağırmış, gözaltına aldırmış, bir ordu göndererek Bedirhan birliklerini
yenilgiye uğratmış ve Bedirhan aşiretine mensup herkesi İstanbul’a getirtmişti.
Sultan II. Abdülhamit tarafından on karısı ve kırk oğlu ile idareten İstanbul’a
getirilen Bedirhan Bey’in oğullarının en küçüğü olan Ali Şamil Bey, mevleviliği
ile tanınan Nizami Ailesi’nin o sıralarda on beş yaşında olan kızları Berdifem
Hanım’la evlenmiş, Nizami Ailesi’nin Mor Salkimlı Ev’ine iç güveysi olarak girmiş
ve Mahmure isimli bir de kızları olmuştu.
Ali Şamil Paşa’nın kardeşleri sürekli
olarak Mor Salkımlı Ev’e
misafir gelir, içki içer ve bu muhafazakar evin manevi huzurunu bozar, çok
azıtınca da bellerinden çıkarttıkları tabancaları ile gelişi güzel ateş
ederlermiş. Evin büyükbabası bu duruma daha fazla tahammül edememiş ve Mahmure henüz
2 yaşındayken kızı Berfidem’i Ali Şamil Paşa’dan boşamıştı.
Berfidem hanım daha
sonra aslen Kemah’lı Bursa, Yanya ve Antalya Reji Müdürlükleri de yapmış olan batı
hayranı İttihat ve Terakki’ci Mehmet Edip Bey’le evlendirilmiş ve bu evlilikten
de Halide Edip doğmuştu.
Berfidem hanım Halide daha küçükken tüberkülozdan genç yaşta vefat etmiş,
Halide’yi haminnesi Eyüp Sultanlı Nakiye hanım büyütmüştü.
Ali Şamil Paşa oğulları Mahmure dışında Ali Şamil Paşa’nın altı çocuğu daha vardı. |
Ali Şamil Paşa |
Halide Edip, 1882’de dünyaya geldiği ve çocukluğundan
1918 yılına, 36 yaşına kadar çeşitli dönemlerinde yaşadığı Beşiktaş
Serencebey’deki aile evi ile ilgili anılarını “Mor Salkımlı Ev” başlığı
altındaki toplamış, 1955 yılında Yeni İstanbul Gazetesi’nde tefrika edilmiş,
1963 yılında ölümünden kısa bir süre önce de kitap olarak basılmıştı.
Ceyb-i Hümayun katibi (Padişah hazinesi katibi) olan
Selanikli Mehmet Edip Bey, işi gereği çoğu geceler sarayda geçirir, nadir
zamanlarda Beşiktaş’taki Mor Salkımlı Ev’ine gelirdi; hatta annesini çok erken
yaşta kaybeden ve hassaslaşan Halide, bir gece “babamı isterim” diye tutturup
kriz geçirdiğinde mecbur kalınmış, küçük kız saraya babasının yanına
götürülmüştü.
23 Mart Cuma gecesi, Mehmet Edip Bey, beklenmedik bir
şekilde ve her zamankinden erken, üstelik de soluk bir yüz ve sırılsıklam
olarak eve gelmişti. Ortada olağan olmayan bir durum vardı, her zaman çok
sevdiği kızını, kapıda gülerek kucaklayan baba, soğuk, durgun ve düşünceliydi...
Sessizlik çok uzun sürmedi, bir yandan ıslanan saçlarını eline
geçirdiği bir havlu ile kurularken, diğer yandan da boğuk bir sesle olan biteni
bir çırpıda anlatıvermiş, ortalık bir anda dolu düşmüş gibi buz kesmiş, herkes
olduğu yere çökmüştü... Hemen hepsinin ilk akıllarına gelen Mahmure olmuştu, eniştesinin haberi olmuşmuydu ve Göztepe tren yoluna yakın yüksek bir sırtın üzerindeki o koskoca ve yalnız evde kimbilir şimdi ne haldeydi, haldelerdi...
“... Bir akşam babam Saray’dan mutaddan evvel,
yüzü büyük bir keder içinde döndü. Rıdvan Paşa'nın, Ali Şamil Paşa’nın evinden
uzak olmayan bir yerde öldürülmüş olduğunu söyledi. Katiller Üsküdar Kumandanı
olan Ali Şamil Paşa’ya getirilmiş, bir gece hapsedilmiş, fakat Abdürrezzak’ın
müdahalesi ile sabahleyin serbest bırakılmışlardı. Bu, tabii Sultan Hamid’in
huzurunu kaçırmış ve o gece Ali Şamil Paşa başta, bütün Bedirhanîleri
yakalamışlar, Ali Şamil’in eline zincir vurularak o gece Trablusgarp’a sürmüşlerdi...”
Neden?..
diye sormuştu Halide, uzun bir sessizlikten sonra... Mehmet Edip Bey de
anlatmıştı hikayenin gelişimini, uzun uzadıya...
”...Ali Şamil Paşa’nın yeğeni Abdürrezzak Bey,
İstanbul Şehremini Rıdvan Paşa’nın uşağı Ahmed Ağa’yı evine çağırmış, sokak
tamir edilinceye kadar Ahmed Ağa’yı evinde hapsedeceğini söylemişti. Bunu haber
alan Rıdvan Paşa, Abdülhamid’e şikayet etmiş, Abdülhamid de barışmalarını,
meseleyi kapatmalarını emretmiş.
Abdürrezzak Bey, Ahmed Ağa’yı salıvermemiş,
Rıdvan Paşa da yol amelelerini ellerinde kazma kürek Ahmed Ağa’yı kurtarmak
için göndermiş. İki taraf çatışmışlar, bazıları yaralanmış. Fakat biraz sonra
sükûnet teessüs etmiş, herkes bunun çok sürmeyeceğini hissetmiş.”
Ve,
işte olan olmuştu...
Ali Şamil Paşa |
Halide Edip,
sonraki günleri ve olayın kendi hayatlarındaki etkilerini ve yansımaları da şöyle
aktarmıştı anılarına;
“...Ali Şamil Paşa’nın konağının yanında
Mahmure Abla’nın oturduğu ev de abluka edilmişti. Kapısında daima bir polis
bekliyor ve kimseyi içeri sokmuyordu. Bütün ömründe eczacılığından başka bir
şeyle meşgul olmayan zavallı enişte de aynı vapurda, elleri zincirler içinde
nefyedilmişti. Hulasa, on iki yaşında çocuklar da dahil, İstanbul’da tek erkek
Bedirhani kalmamıştı. Bunların bir çoğu meseleden haberdar bile değildiler.
Zavallı Ali Şamil Paşa bu kavgayı tasvip etmemiş, fakat bir taraftan ailesinin
tesiri, bir taraftan da bir nev-i irsi derebeylik gururu ile başını belaya
sokmuştu. Bundan sonra tabii hiçbirimiz Mahmure ablanın evine gidemiyorduk.
Haydarpaşa’dan kalkan tren onun evinin bulunduğu yüksek sırtın önünden geçerdi.
Herhangimiz oradan geçsek, kalkar onu görmek ümidiyle gözlerimiz bu evin
penceresine saplanırdı. Bu günlerde Ali Şamil Paşa’nın bizim eve sık gelmesi
dolayısıyla babamın da sürüleceği söylenip duruyordu. Çünkü, aylığını hak etmek
veya yeniden Sultan Hamid’e sokulup bir şeyi elde etmek için önüne geleni urnal
eden bir hafiye ordusu vardı. O hafiye sistemi maalesef memleketimizde bir
türlü temizlenemeyen bir salgın halini aldı. Abdülhamid’den sonra dahi her
rejimde hür fikirli vatandaşlar bu hafiyelik yüzünden rahat yüzü görmediler. ”
Olaylar,
suikastten kısa bir süre önce Rıdvan İsmail Paşa’nın Şişli’den başlayarak
Nişantaşı üzerinden Yıldız Sarayı’na ulaştırmayı tasarladığı parke taşı
caddenin üzerinde Üsküdar ve Selimiye Kışlası’nın Komutanı ve Padişahın Onursal
yaveri (Yaver-i Hazret-i Şehriyari) Ali Şamil Paşa’nın (Topal Paşa) yeğeni
Bedirhanoğlu Abdürrezzak Bey’in konağı ile ilgili olarak yaşanan bir
tartışmayla başlamış ve alevlenmişti.
Bundan sonrasını, en doğru olarak Meclis-i Mebusan’ın (1908-1912) 7 Temmuz 1909 (24 Haziran 1325) tarihli oturum
tutanaklarından,
Kale-i Sultaniye (Çanakkale-Biga) üyesi Arif İsmet Bey’in,
“Trablusgarp
hapsanesinde mevkuf bulunan Ali Şamil, Abdürrezzak ve Bedir Han’ın ceraimi
siyasiye hakkında ısdar buyurulan affı umimiden istifade etmelerine dair Adliye
Encümeni mazbatası” nın tekrar okutulması üzerine söz alarak yaptığı
açıklamadan öğrenebiliriz;
“ ... Rıdvan
Paşa merhumun Ahmet Ağa [Tokat, Reşadiye Çengibağı (Gürpınar) köyünden Hıdırzade
Ahmet Ağa] isminde bir uşağı vardı. Bu Ahmet Ağa’nın Nişantaşı’nda bir konağı
vardı. Abdürrezzak Efendinin de orada bir konağı vardı. Abdürrezzak Efendi,
Şehremanetine bir tezkere göndermiş, konağın önüne kaldırım yapılması için.
İnfaz edilmemiş, bir müddet sonra Ahmet Ağanın konağının önüne kaldırım
yapılmağa başlanmış. Buna Abdürrezzak Efendi gücenmiş ve alınmış. Kaldırım
yapılmağa başlar başlamaz maaiyetinden birkaç kişi göndererek bu kaldırımcıları
men etmiş. Ahmet Ağa çıkmış, mukavemet etmek istemiş. Ahmet ağayı içeri
almışlar ve dövmüşler. Ahmet Ağanın bu şekilde dövülmesi haberi Rıdvan Paşaya ulaşınca, derhal Rıdvan Paşa, Osman Beye, bütün amele ve arabacılarını alıp oraya gitmesi
için emir vermiş. Bu amelenin tümü Abdürrezzak Efendinin evine hücum ederek
Ahmet Ağayı alırlar, bu sırada bir kavga, dövüş olur. Mesele bundan çıktı. Mesele
buradan da kin ve düşmanlığa dönüştü.
Bunun
üzerine birbirine düşerler, Rıdvan Paşayı katlettirirler. Görülüyor ki iş, bir
cinayet meselesidir. Fakat o zaman Rıdvan Paşanın Reşit Paşası, vesairesi, buna
bir şekli siyasî yüklediler. Derhal ne kadar Bedirhani varsa hepsinin azliyle
birer tarafa sürülmeleri emredildi. Tabii bunları muhakeme etmek gerekiyordu.
Bunları
muhakeme etmeksizin Trablusgarba gönderdiler. İşte mesele sırf cinayeti
âdiyeden ibarettir. Buna bir şekli siyasî katiyyen verilemez.”
TBMM
Tutanakları, İ:107, 24 Haziran 1325, C:1, Sayfa: 221
Abdürrezzak Bey |
1906-08
yılları arasında, Lice asıllı “Kurdizade” olarak bilinen Ahmet Ramiz’in “Lütfi”
mahlasıyla 1907’de Matbaa-i İctihad’da bastırdığı 62 sayfalık “Emir Bedirhan”
adlı tarafgir ve kürt milliyetçisi kitap da, hesapta Rıdvan Paşa cinayetinin Bedirxanilere karşı
bir komplo olduğunu ispata ve Bedirxanilerin savunmasına çalışırken, cinayetin
işlenmesinde Abdürrezzak Efendi’nin dahlinin varlığını ve kabahatli olduğunu
gizleyememişti...
“
Abdürrezzak Bey’in Şişli’de yeni olarak inşa ettirdiği bir kapı evin yolu
muntazam değildi. Gelip geçmekte zorlukla karşılaşıyordu. Tabii Şehremini
Rıdvan Paşa’ya müracaat etti. O ise esasen tamir ve düzenlemeye muhtaç olan o
caddeyi tanzime başlar. Şoseyi Abdürrezzak Bey’in evinin yüz metre ötesine
kadar getirip bırakır. Sebibi vasıtasıyla kendisinden sorulursa da “Benim
bileceğim iştir” cevabı verilir. Abdürrezzak Bey de Hünkar’ın teveccühlerine
mağrur! Bir gün Rıdvan Paşa’nın adamlarından Ahmet Ağa’ya tesadüf eder. Tutup
evine götürüp hapseder ve yol yapılmadıktan sonra kendisini salıvermeyeceğini
söyler. Üzerini yoklarlar, yüz küsur nakit para ile beş, altı yüz liralık
senetler bulurlar. Abdürrezzak Bey bunları alır Mabeyn’e gider. Meseleyi
ayrıntısıyla söyledikten başka Ahmet Ağadan gasb ettiği anılan paralarla yolu
yaptıracağını ilaveten arz eder. Buna Padişah razı olur ve Ahmet Ağa’nın
salınmasına ferman olunur. Abdürrezzak Bey evine döndükten sonra adı geçen
Ahmet ağa’yı salmaz. Aradan iki saat geçmeden Şehremaneti’nin yüz elliden fazla
çöpçü ve süpürgecisi gelir. Ahmet Ağa’yı isterler ve kendilerine teslim
edilmediği taktirde Şehremini Rıdvan paşa’nın nüfuz ve kuvvetine dayanarak
zorla alacaklarını söylerler. İş buradan azar ve baston, sopadan iş silaha
biner. Gerçekten Ahmet ağa’yı alırlar. Fakat Bedirhan Bey’i de (Abdürrezzak’ın
kardeşi) başından ve bacağından iki kurşunla yaralarlar. Rıdvan Paşa’nın bu
cesareti ve kandan ! başka bir vasıtayla silinemeyecek bu hakareti Padişah’ın
eşiğine arz olunur. ‘İcabına bakacağım, şimdilik çöpçü ve süpürgeciler
sürülsün’ cevabı alınır.
Hazret-i
Padişah’ın bol iltifatlarına güvenerek şımarık, azık denilecek kadar
hoppalaşmış olan Abdürrezzak Bey de tabii Sultan’ın bu cevabıyla kızgınlığını
yatıştıramaz. Nihayet olan da olur.”
Olayın
ertesinde, 24 Mart 1322 (6 Nisan 1906, Cuma) tarihli Meclis-i Vükelâ kararıyla
Saltanat-ı Seniyye’nin başkentinde oturmaları caiz görülmeyerek sadece Bedirhanî
ailesinden 12 yaş üzeri erkekler dahil 178 kişi ve aile ile bir şekilde ilişkisi
olan yaklaşık üçbin kişi çeşitli yerlere sürgün edilmişti. Sürgün edilenler
arasında o gün 13 yaşında olan Bedirhan Bey’in torunu ve Emir Ali Bedirhan’ın
oğlu Celadet Ali Bedirxan da vardı. Günümüzde kullanılan Latin karakterli Kürt
Alfabesini (Elifba Kurdî) 1932 yılında çıkarttığı “Hawar” adlı dergide ilk kez
kullanan dilbilimci, yazar, siyasetçi ve kürt milliyetçisi Celadet Ali Bedirxan
(26 Nisan 1893 İstanbul-15 Temmuz 1951 Şam), o sürgün günlerini, 1995 yılında
Muhsin Kızılkaya tarafından Türkçeleştirilerek basılan ve hem Celadet Ali
Bedirxan’ın hem de yazar Mehmet Uzun’un ağzından Celadet Ali Bedirxan’ın
hayatının dönem dönem anlatıldığı Kürtçe Romanı, “Bîra Qederê” (Kader Kuyusu) – Mehmet Uzun adlı kitapta şu
şekilde aktarmıştı.
“... fermanımıza sebep olan Rıdvan Paşa, farklı
kökenden gelen daha birçok Osmanlı devlet adamı gibi, biz Bedirhanilere
düşmanlık besliyordu. Söylentilere göre o dönemin Arnavut kökenli sadrazamına
arka çıkıyordu. Bedirhanilerin Sultan Abdülhamit nezdindeki saygınlığından
korkuyor, arkalarından çeşitli oyunlar tezgahlamaya çalışıyordu. Bütün
Bedirhaniler, özellikle de amcam Ali Şamil Paşa ile amcamın oğlu Abdülrezzak
Bey, gözlerine batan bir dikendi. Abdülrezzak Bey, o dönemin deyimiyle Mabeyn
Mütercimi ve Şuray-ı Devlet Azası’ydı. Ali Şamil Paşa da, Üsküdar ve Selimiye
Kışlası’nın komutanı, ‘Hazret-i Şehriyari’nin yardımcısıydı. Yani İstanbul’da
kelamları ferman, yaptıkları kanundu.
Herkes Rıdvan Paşa ile Abdülrezzak Bey arasındaki çekememezliğin farkındaydı.
Abdülrezzak Bey, Şişli’de kendisine bir konak inşa edince, bu husumet iyice su
yüzüne çıktı. Abdülrezzak bey, yeni evinin önüne kadar bir yol yapılmasını
istiyordu. Bedirhanilerle kadın tarafından ailevi yakınlığı olan Şehremini
Rıdvan Paşa, bu yolun yapılmasına yanaşmıyordu. Bu basit hikaye, uzun, trajik
bir masala dönüştü. Kavga gürültü uzun bir süre sürdü. Sonunda Rıdvan Paşa ile
oğlu Reşad, bir akşam üzeri Göztepe’de trenden inince, Rıdvan Paşa sekiz kurşunla
yere serildi. Rıdvan Paşa’nın canını alan sekiz kurşun, bizim fermanımıza sebep
oldu. Bu sekiz kurşun, bizi çekemeyenlere ve Sadrazama müthiş bir fırsat verdi.
Olan olmuştu: Onlar kazanmış, bize de sürgün yolları görünmüştü. Babama nişan
veren, Kürtlerle Türkler kardeştir, diyen Sultan Abdülhamit de bize görünen
sürgün yollarının altına mührünü bastı...
... herhangi bir Bedirhaniyle bir biçimde
ilişkisi olan bütün Kürtler sürgüne gidecekti. Sadece bunlar değil, damat,
komşu, dostlar da gidecekti. Sürgün kervanı çok büyüktü. Biz Bedirhaniler yüz
altmış kişi, bizimle ilişkisi olan yaklaşık üç bin Kürt...
... Sürgün yolu Galata’dan başlayacaktı, bizi yeni mekanımıza götürecek olan
“Mekke”, “Şevket-i Derya” gemileri Galata açıklarında bizi bekliyordu. “Şevket-i
Derya” gemisi ünlüydü. İstanbul’da herkes adını biliyordu. Eski bir sürgün
gemisiydi. Uzun süreden beri, Osmanlı Devleti ve Abdülhamit muhaliflerini sıcak
Mağrip ve Arap ülkelerine, sürgün diyarlarına o taşıyordu. Şimdi de “Mekke”
gemisiyle birlikte bizi götürmeye hazırlanıyordu.”
Kaldırım yapılması gibi, sudan bir nedenle hayatına kastedilen ve hunharca katledilen Rıdvan İsmail Paşa’nın naaşı sessiz, sade ancak şanına yakışır bir devlet töreni ile Çırağan Sarayı’nın karşı sırasındaki Teşrifiye Camii’nde kılınan cenaze namazı sonrası, caminin hemen yakınındaki Yahya Efendi kabristanına defnedilmişti.
Murassa Osmanî |
Altın İmtiyaz Nişanı |
Rıdvan İsmail, 10 Zilhicce 1272’de (12 Ağustos 1856) İstanbul’da Matbuat Müdürü şair ve yazar Mehmet Nüzhet Efendi’nin oğlu olarak dünyaya gelmişti. Sıbyan mektebi sonrasında Bayezid Rüşdiyesi’ne devam etmiş, daha sonra da babası Mehmet Nüzhet efendi gibi Devlet Memuru yetiştiren Mahrec-i Aklâm’a girip ilim ve fen tehsil etmiş, bir süre özel hocalardan Arap ve Fars Edebiyatı dersleri almış, Arapça, Farsça ve Fransızca konuşur olmuştu. 1868’de Bab-ı Alî Tercüme Odası’na, 1869’da Bosna Vilayeti mektupçu muavinliğine, ardından hiçbir ücret almaksızın Şura-yı Devlet Dahiliye Dairesi’ne geçmiş, 1872 senesi başlarında Trablusgarb valisi Ali Rıza Paşa’nın katibi olarak Trablusgarb’a gitmişti. Bir sene sonra izinli olarak İstanbul’a dönmüş ve görevinden istifa ederek Şubat 1875’de Mihaliç, Nisan 1876’da da İnegöl Kaymakamlığına tayin edilmişti. 1877 senesinde Meclis-I Mebusan’ın ilk açılışında Başkatipliğe, Ağustos 1879’da da Trabzon vilayeti savcılığına tayin edilmişti. 1880’de Selanik Savcılığına, Şubat 1885’de Mabeyn Katipliğine, Nisan 1888’de Dahiliye müsteşarlığına, son olarak da
4 Ekim 1890’da 20.000 kuruş maaşla
İstanbul Şehremaneti’ne ve yanısıra
16 Mart 1892’de vezir rütbesine terfi etmişti.
Maaşı, Haziran 1892’de 25.000 kuruşa, Mayıs 1899’da da 10.000 kuruş zamla 35.000 kuruşa çıkarılmış, ayrıca Hazine-I Hassa’dan 10.000 kuruş tahsis edilmişti.
Nişan-ı liyakat |
Murassa Mecidî Nişanı |
Murassa Osmânî, Murassa Mecidî, Murassa İftihar, Altın İmtiyaz ve Liyakat nişanları yanısıra, Sırbistan’ın Takova, Fransa’nın Légion d’Honneur, İran’ın Şir-ü Hurşid ve Timsal-I Şâhî, Karadağ’ın Danilo, Rusya’nın Saint Stenislas ve İtalya’nın Couronne d’İtalie nişanlarına sahipti.
Rıdvan İsmail Paşa’nın babası, Deli Nüzhet Sivasi de denilen Mehmet Nüzhet Efendi, aslen Tatar’dı ve 1828’de Sivas’da doğmuştu. İlk tahsilinden sonra bir süre Harb okuluna devam etmiş, 1845 yılında Maliye Mektubî Odasına tayin edilmiş ve katip olarak Rumeli’ye gitmişti. Bir dönem Türk basın tarihinin Devlet teşvikli yarı resmî ilk Türkçe gazetesi olan “Ceride-i Havadis” gazetesinde Muharrir ve Mektubîi Seraskerî Muavini olmuş, bu sırada Memur Yetiştirme Okulu (Mahrec-i Aklâm) iIe Mülkiye mektebinde kitabet muallimliği yapmıştı. 1865’de büyük kardeşi Müşir Saffet Paşa’nın riyasetindeki Dârı Şûrayı Askeriye’ye mütemayiz* rütbesi ile tayin edilmiş ve buradan sonra da 1868’de Maarif Nezareti Mektupçuluğuna, 1871’de Takvim-i Vakayi muharrirliğine ve Kasım 1873’de de Matbuat Müdürlüğüne getirilmişti.
Matbuat Müdürlüğü’nden emekli olan Mehmet Nüzhet Efendi, şuur kaybı rahatsızlığından defalarca hastalanmış ve hava değişimi için Kıbrıs ve Sayda gibi yerlere seyahatler yapmıştı. 1304 yılının Ramazan ayının onaltıncı gününde (8 Haziran 1887) Sivas’da vefat etmişti. Mehmet Nüzhet Efendi’nin son görev yeri 1876’da tayin edildiği Maliye Nezareti Varidat-ı Öşriye** Komisyonu azalığıydı. Eserleri arasında, Cerîde-yi askeriye matbaasında basılan 1885 tarihli “Muaddil ül-imlâ ve mükemmel ül-inâ”, Mekteb-i Harbiye-yi Şahane matbaasında 1869’da basılan ve kâtiplik mesleği için bir rehber kitap olan “Muğni'l-küttab”(Belâgat Kitabı - söz sanatlarını inceleyen bilgi dalı, retorik), 1870 yılında Matbaa-yı Âmire’de basılan “Muhtasar inşa” (Kısaltılmış düzyazı) yer alır. En önemli eseri ise “Edebiyat Kurallarını İhtiva Mana-yı Kitab”dır.
*mütemayiz: Miralay, mütemayiz, hamse
rütbeleri; Albaya eşittir. “Ümera” denen
görevliler sınıfının üst basamağıdır. Miralay, bugünkü albay, asker ve
“bey”dir. Mütemayiz, mülkiyeli ve efendi (bazen bey), hamse rütbesi sahibi ise
ilmiyeden ve efendidir.
**Varidat-ı Öşriye: Osmanlı fetihlerinden önce
müslümanların elinde bulunan veya sonradan müslümanların yerleştirildiği
topraklardan devlet ve kamu tüzel kişileri tarafından toplanan kamusal vergiler.
Kızlarından Fatma hanım, IX. dönem İzmir Milletvekili ve Varşova Maslahatgüzarı Hasan Vasfi Menteş (1886-1973) ile evlenmiş;
diğer kızı Hatice hanım, ilk olarak Ercüment Ekrem Talu ile, daha sonra da VII. dönem Sivas ve VIII. dönem Maraş Milletvekilliği yapmış olan Atıf Esenbel (1887-1951) ile evlenmişti.
En büyük kızı Nuriye hanım ise evli ve çocuğu olduğu halde, Anadolu’ya göç etmiş Adige Hatko isimli ve Çerkes bir aileden gelen, 1908’de Büyükada Kaymakamlığı, 1912’de İzmir Milletvekilliği, 4 Şubat - 29 Nisan 1915 tarihleri arasında 85 gün İstanbul Şehreminliği, 1918’de Dahiliye Nazırlığı, 1923’de II. Dönem İstanbul Milletvekilliği yapmış, 1926 yılında İzmir’de Mustafa Kemal Atatürk’e düzenlenen suikast ile ilgili olduğu iddiasıyla İstiklal Mahkemesi’nde yargılanmış ve suçlu bulunarak 1926’da idam edilmiş olan İsmail Hakkı Canbulat’a gönlünü kaptırmış ve onunla kaçarak evlenmişti.
Çanakkale Savaşı sırasında, Nuriye Canbulat, Enver Paşa’nın eşi Naciye Sultan’ın himayesinde, amacı hudut boylarında vazife yapan askerlerin ihtiyaçları ile, yokluk içerisinde kalmış şehit ve gazi aileleri ve çocuklarına yardım etmek olan “Asker Ailelerine Yardımcı Hanımlar Cemiyeti”nin başkanlığını yapmıştı. Başlangıçta muhtaç ailelere sıcak çorba dağıtılırken, zamanla bunun imkansız bir hale gelmesi üzerine çorba yerine fasulye, pirinç, yağ vesaire kuru erzak dağıtımı yoluna gidilmişti. Cemiyet bir yıl içerisinde 6247 kişiye yiyecek dağıtmıştı.
Ayrıca Cemiyet, yaralılar yararına eğlence tertipleyip, o sırada eşya piyangosu düzenlemek suretiyle gelir toplarken, diğer yandan Gülhane Parkı’nda düzenlenen bir etkinlikle salıncakları, atlıkarıncaları, nişangahları kullanan hanımların ve beylerin eğlenirken asker ailelerine yardım için toplanacak gelirin hayrına ortak olmaları sağlanmıştı.
Cemiyet bir başka etkinlikte de, Çanakkale önünde mürettebatı ile birlikte esir edilen “Turquoise” adlı Fransız denizaltısının, şehrin önemli mağazalarında satılan 1 liralık bilet mukabilinde, Harbiye Nezareti’nin izni ile Cuma ve Cumartesi günü hanımlar, Pazar ve Pazartesi günü ise erkekler tarafından ziyaret edilmesini sağlamış ve Cemiyet yararına önemli bir gelir elde etmişlerdi.
15 Mart 1951’de vefat eden Nuriye Canbulat’ın ilk evliliğinden 1904 yılında doğmuş olan ve 14 yaşında, ömrünün baharında İspanyol gribinden 1918’de vefat eden kızı Fatma Safiye Hanım’ın Beşiktaş Yıldız Yahya Efendi Kabristanı’ndaki iki sütunlu kabrinin birinci sütununda “Diğer sütundaki kitabeyi vefatından birkaç gün mukaddem kendi yazmışdır” diyerek, aile diğer sütunda yer alan kitabede genç kızın ölümünden kısa bir süre önce kaleme aldığı son sözlerinin yer aldığını belirtmişti.
Şöyle yazmıştı, gencecik Fatma Safiye;
“Mezarın
Ne bir çiçek getiren
ne bir ziyaret eden var.
Demek sen de hayatda kimsesizdin.
Sana kimse acımıyor
Kimse ehemmiyet vermiyordu.
Şimdi seni
bu küflenmiş bu çürümüş
siyaha meyyal toprağın altında
kimsesiz görmek
beni müteessir etmiyor.
Çünkü yarın öbür gün
ben de senin yanına
bir arkadaş olacağım için
hiç teessür etmiyorum.
Anlıyor musun... hiç.. hiç...”
Şehremini Rıdvan İsmail Paşa’nın oğlu Reşat ise tiyatroya
sevdalıydı ve bu yüzden de babası ile araları açıktı. Hatta Rıdvan Paşa,
oğlunun tiyatro ile ilgisini kesebilmek için İstanbul’da Türkçe oyun
oynanmasını bile yasaklamış, yalnız yabancı topluluklara ve Karagöz ile Meddah
gösterilerine izin vermişti. Türkçe oyun oynayan topluluklar çaresizce İstanbul
dışına dağılmışlardı. Rıdvan Paşa tüm çabalarına rağmen oğlunu bu aşktan
soğutamamış, Reşat Rıdvan Bey babasının ölümünden sonra II. Meşrutiyet
döneminde Milli Osmanlı Tiyatro’sunu kurmuş, İzmir’e üç kez turne yapmış,
ardından Burhanettin Bey ile Odeon Tiyatrosu’nu kurmuş, birçok tiyatrocunun
yetişmesine olanak sağlamış, bu tiyatroda oynadıkları Dreyfüs, Othello,
Gülnihal, Mürebbiye, Haydutlar gibi oyunlarda Muhsin Ertuğrul da çeşitli
rollere çıkmıştı.
Darülbedayi kurulduğunda ilk yönetici kadrosunda da yer alan Reşat Rıdvan Bey, Temsil Kolu Başkanı olmuş, 1914 yılında Moliere’in “Zor Nikah” adlı oyunundan uyarladıkları senaryolarıyla “Himmet Ağa’nın İzdivacı” isminde bir film çekmeye çalışan Sigmund Weinberg* ve bir Fransız yönetmen, Osmanlı’nın Fransa ve Romanya ile savaşa girmesi üzerine Türkiye’den sınır dışı edilince, Reşat Rıdvan, filmin rejisörlüğünü üstlenmiş ve 1916’da filmi tamamlamıştı.
“Himmet Ağa’nın İzdivacı” filmi, Türk Sineması’nın ilk uzun metrajlı filmi,
Reşat Rıdvan Bey de, ilk rejisörü olmuştu.
Görüntü yönetmenliğini başta Sigmund Weinberg daha sonra da askerliğini yaparken
14 Kasım 1914 Cumartesi günü Ayastefanos’taki (Yeşilköy) Rus Abidesi’nin yıkılışını 150 metrelik filme çekerek Türk Sineması’nda ilk kez film çeken kişisi olan, Fuat Özkınay’ın yaptığı filmde, Rozali Benliyan, Lusi Avuşyak, Hakkı Necip (Ağrıman), Ömer Aydın, İsmail Zahit, Karakaş, Baltazar, İsmail Galip (Arcan), Behzat (Haki) Butak, Ahmet Fehim ve Kemal Emin Bara rol almışlardı.
*Sigmund Weinberg (1868
- 1954) Polonya Yahudisi, Romen asıllı ve Osmanlı’nın ilk sinemacısı,
yapımcısı, senaristi ve yönetmenidir. Weinberg ilk Türk belgesel filmi, ilk
Türk filmi, ülkemizde gösterilen ilk film (sinematograf) gibi katkıları ile tam
anlamıyla Osmanlı’ya sinema kültürünü getirmiş ve yerleştirmiş birisi olarak
tarihe geçmişti. Weinberg, Galatasaray Lisesi'nin karşısında bulunan Avrupa Pasajı'ndaki
Sponeck Birahanesi'nde Lumiere Kardeşlere ait “La Ciotat Garına Trenin Varışı”
filmiyle 16 Aralık 1896’da halka açık ilk sinema gösterisini sunmuştu. O
zamanlar elektrik olmadığından çok zorlu geçen bu gösterimde insanlar sinemayı
canlı fotoğraf olarak nitelendirmiş, kimi çevrelerde hoş karşılansa da bazı
çevreler günah ve haram olduğunu düşünmüştü. Weinberg, Tepebaşı TRT
Binası’nın bulunduğu yerde Darülbedayi'nin (Tepebaşı Şehir Tiyatrosu) Komedi
Bölümü’nde ilk yerleşik sinema salonunu da hizmete açmıştı. Bu salonun adı
Cinema Pathe'ydi. Daha sonra, o zamanlar da İstanbul'un kültür- sanat merkezi
olan Pera'da Cine Oriental, Cine Palance gibi yerleşik salonlar birbiri ardına
kapılarını açmıştı. Pathe şirketinin Osmanlı temsilcisi olarak Türkiye'ye gelen
Weinberg, 1917 yılında Romanya, Osmanlı’ya savaş ilan ettiği için, düşman
devlet vatandaşı olduğu gerekçesiyle sınır dışı edilmişti.
Rıdvan İsmail Paşa, 4 Ekim 1890’da İstanbul Şehremaneti’ne atanmıştı;
“…Padişah, 34
yaşında genç, dinamik, ablak yüzlü Rıdvan Paşa’yı Şehreminliği’ne getirdiği
zaman, İstanbulluların umudu, şimdi seçim sonucunda beklediklerimizden pek
farklı sayılmazdı. İstanbullular işleri düzeltecek birini bekliyorlardı ve
Rıdvan Paşa, Abdülhamit’e gore tam bu işin adamıydı.”
“Sultan Aziz’den günümüze İstanbul-2” – Sadun Tanju / Cumhuriyet, 20
Mart 1984
Padişaha olan bağlılığı sayesinde Sultan II. Abdülhamid
tarafından servete boğulmuş olan Şehremini Rıdvan İsmail Paşa, çalışkan ve
başarılı bir Şehremini olarak kabul edilmemiş ve halk tarafından da gösterişli
yaşantısına bakılarak, bunun haksız kazançlarla elde edilmiş olduğu düşünülmüş,
pek sevilmemiş ve eleştirilmiş olsa da, İstanbul’u kendine özgü bir üslupla
yönetmişti.
Yıldız Sarayı, Beşiktaş, Şişli ve Teşfikiye’ye kadar
uzanan yolların bakımını yapmış, Unkapanı, Eminönü ve Beyazıt Meydanlarına
parke taşı döşenmesi gibi imar faaliyetlerinde bulunmuş, yakın tarihlere kadar
hatta günümüzde de izlerini görebildiğimiz farklı ve önemli işlere de imzasını
atmıştı. Ama herşeye rağmen farklı düşünenler o gün de bugün olduğu gibi
düşüncelerini açıkça dile getiriyorlardı.
“… Gel gör ki,
işinin başında adam bulana aşkolsun! Balık baştan kokar derler, herkes
Şehremini’ni örnek alıyor. Rıdvan Paşa, İstanbul’un gamlı çehresini
değiştirmekten umudu kesmiş, Eminönü’ndeki Şehremaneti’ne bile uğramıyor,
Beyoğlu Altıncı Dairede özel hazırlattığı makam odasında yan gelip yatıyor.
Sadece Ramazanlarda ve bayramlarda, simit ve çörekler pişkin çıksın, Sakal-ı
Şerif ziyaretinde Padişah Emanet-I Mukaddese’yi bakımsız bulmasın diye,
İstanbul tarafında görünüyor. Bir de hakkını yememeli, emanet veznesinden maaş
ödenen sayılı zamanlarda – bayramlarda ve padişahın tahta çıkış kutlamalarında
– Şehremaneti’ni şereflendiriyor. O ortada olmayınca da çingene çalıyor, kürt
oynuyor. Rum, Ermeni sarraflar, Emanet binasında maaş kırmak için cirit
atıyorlar. Paşanın güvenilir adamı Ahmet Ağa, Şehremaneti’yle ilgili işleri
uygun rüşvetlerle tatlı tatlı yürütüyor. Tabii kabak da Rıdvan Paşa’nın başına
patlıyor. Şehremini’nin yiyiciliği dillerde dolaşıyor…”
“Sultan Aziz’den günümüze İstanbul-3” – Sadun Tanju / Cumhuriyet, 21
Mart 1984
Gerek yaşadığı ve Şehremaneti görevini sürdürdüğü yıllarda, gerekse
katli ve sonrasında, hatta çok daha sonraki yıllarda dahi Rıdvan İsmail Paşa
ile ilgili olumsuz eleştiriler sürmüştü. Paşa’nın kızı Hatice hanım’ın ilk eşi
ve Tanzimat döneminin ünlü şairi Recaizade Mahmut Ekrem’in gazeteci ve yazar
oğlu Ercüment Ekrem Talu bile, yıllar önceki kayınpederi Rıdvan İsmail Paşa’ya
yöneltilen eleştirilere dayanamamış, 24 Temmuz 1935 tarihli Cumhuriyet
Gazetesi’ndeki “Bu gün de Bu..” köşe
yazısında, “Mezar deşenler”
başlığıyla şu yazıyı kaleme almak zorunda kalmıştı;
“… yıl süren
memuriyeti zamanında,onun biricik sefahati, İstanbul’da bizzat yaptırmağa
muvaffak olduğu - hala da yerine başkası yapılamayan – Tepebaşı Tiyatrosunun
yanıbaşındaki küçük odada, ahlaki faziletleri ile tanınmış bir iki dostile
oturup, yabancı gözlerden uzak, iki kadeh rakı içmekti.
Göztepede, ailesi
ve çocukları için yaptırdığı köşke ancak cuma günleri, gündüz gidebiliyordu.
Orada bir tek gece yatmak kendisine nasib olmamıştır. O devir öyle sıkı bir
devirdi ki, muharririn iddia ettiği gibi, bir Şehremininin şehirden uzak
gecelemesi ve orada sazla ahenk kurması imkan haricinde idi. Zaten Paşa, böyle
bayağıca alemlerden hoşlanır bir adam da değildi. Tanımış olanlar tasdik
ederler ki, İstanbul muhitine medeni zevkleri aşılayan, yaptırdığı tiyatroya
Avrupadan Sara Bernarın, Rejanın (Gabriella Réjane), Koklenin (Jean Coquelin), ondan sonra yüzlerini bile
görmediğimiz turnelerini getiren o olmuştu…
Gabriella Réjane |
Rıdvan İsmail Paşa’nın 15 yıllık
Şehremaneti görevi sırasında
İstanbul şehrine kazandırdıkları;
Beyoğlu’nda Meşrutiyet Caddesi’yle Tozkoparan Caddesi arasında kalan ve
bugün içinde TRT Stüdyoları ve katlı otoparkı barındıran geniş parselde 19.
yüzyılın başında, Batılıların “Petit Champ des Morts” diye adlandırdıkları
Müslüman mezarlığının çayırlığı varmış ve Pera halkı bu geniş kırlık alanda
gezintiye çıkar, servi ağaçlarının gölgesinde oturarak karşıdaki İstanbul ve
Haliç manzarasını seyreder, şiirler yazar, resimler yaparmış.
1870 yılındaki büyük yangın bütün Beyoğlu’nu olduğu gibi bu bölgeyi de etkilemiş. 1871 yılında başlayan Tünel inşaatı sırasında çıkan hafriyat toprağı buraya dökülerek, hem hafriyat toprağının taşınmasındaki maliyet düşürülmüş, hem dik yamaçlı arazi tesviye edilerek düz bir hale getirilmiş, hem de Beyoğlu için yeni bir seyir terası ve bahçe alanı “Jardin Publique” kazanılmıştı. Ancak üzerine yapılması planlanan tesisler için Belediye para sıkıntısı çekince, çevre binalarda oturan ve çoğunluğu Avrupalı ev sahipleri, yapılacak konser salonu, lokanta, içinden su akan rotondansı, orkestra yeri, gezinti yolları ve çocuk oyun alanları yapıldığında evlerinin değerinin artacağı söylenerek yardıma çağırılmış ve ev sahiplerinin de katılımıyla Tepebaşı Bahçesi 24 Temmuz 1880’de açılmıştı.
1870 yılındaki büyük yangın bütün Beyoğlu’nu olduğu gibi bu bölgeyi de etkilemiş. 1871 yılında başlayan Tünel inşaatı sırasında çıkan hafriyat toprağı buraya dökülerek, hem hafriyat toprağının taşınmasındaki maliyet düşürülmüş, hem dik yamaçlı arazi tesviye edilerek düz bir hale getirilmiş, hem de Beyoğlu için yeni bir seyir terası ve bahçe alanı “Jardin Publique” kazanılmıştı. Ancak üzerine yapılması planlanan tesisler için Belediye para sıkıntısı çekince, çevre binalarda oturan ve çoğunluğu Avrupalı ev sahipleri, yapılacak konser salonu, lokanta, içinden su akan rotondansı, orkestra yeri, gezinti yolları ve çocuk oyun alanları yapıldığında evlerinin değerinin artacağı söylenerek yardıma çağırılmış ve ev sahiplerinin de katılımıyla Tepebaşı Bahçesi 24 Temmuz 1880’de açılmıştı.
Tepebaşı Bahçesine 1890’da Şehremini Rıdvan İsmail Paşa, mimar Hovsep
Aznavour'a dört bin liraya mal olan ve
bahçenin İngiltere Elçiliği binası tarafındaki yamaç
arazisine amfi şeklinde oturtulduğundan “Amfi” diye de anılan dört localı,
üzeri açık bir yazlık tiyatro binası yaptırmıştı. Tiyatro,
ilk yılında yandıysa da tekrar onarılmış, 1905’te Mimar Campanaki
tarafından tümüyle değiştirilerek ahşaptan kapalı bir salon haline getirilmiş,
1.200 kişi alabilen salonun koltukları ise Paris’ten getirilmişti.
24 Temmuz 1908’de Tepebaşı’nda II. Meşrutiyet’in ilanının kutlamaları. |
1950’lerde Tepebaşı Tiyatrosu önünden geçen Taksim-Sirkeci Tramvayı |
1950’lerde Pera Palas’tan Tepebaşı parkı |
1903'de Jean Coquelin gelmişti. L'Arlesienne’i müzikli
oynamak için, Nava yönetiminde 35 kişilik orkestra ile E. Manasse yönetiminde
20 kişilik koro temsile katılmıştı. Grup Le Gendre de
M. Poirier, Les Precieuses Ridicules, L'Abbe Constantin, Mlle de
la Seigliere, La Joie lait peur, Les
Faux Bonshommes, Les Romanesques, Le Plaisir Veritable, Le Depute de Bombignac, Le Malade Imaginaire, Le Medecin
Malgre Lui oyunlarını sahnelemiş, Sultan Coquelin’e 2. sınıf Mecidiye nişanı
ile öteki sanatçılara Güzel Sanatlar madalyalarını vermişti.
Amfi’de o yıllarda genellikle ikinci sınıf
artistlerin opera ve temsilleri sergilenirken, bina 1908’de yeni bir işlev
kazanmış, “Cine Theater Pathe” adlı Pathe kardeşlerin sineması 1915’e kadar
burada hizmet vermişti. 1919 – 1923 arasında yeniden tiyatro olarak kullanılmış,
1924’te tekrar sinemaya çevrilmiş ve “Asri Sineması” adını almıştı. 1941’de adı
“Ses Sineması” olarak değiştirilmiş, Eylül 1942’de takas yapılmış, Ses Sineması
Halep Pasajı’ndaki Ses Tiyatrosu’nun yerine, Şehir Tiyatroları Komedi Bölümü de
sinemanın yerine geçmiş ve bu tarihten itibaren “Komedi Tiyatrosu” olarak anılmıştı.
Şehir Tiyatroları 1955’te Cercle d’Orient binasındaki Yeni Komedi Tiyatrosu’nda ( eski İpek Sineması ) temsillere başlayınca boş kalan yazlık tiyatro binası 1956’da Adnan Menderes’in yeni imar politikası çerçevesinde yıktırılmıştı.
Şehir Tiyatroları 1955’te Cercle d’Orient binasındaki Yeni Komedi Tiyatrosu’nda ( eski İpek Sineması ) temsillere başlayınca boş kalan yazlık tiyatro binası 1956’da Adnan Menderes’in yeni imar politikası çerçevesinde yıktırılmıştı.
Tepebaşı Kışlık Tiyatrosu ise, İki katta locaları ve balkonu bulunan, 438
koltuğu olan bir tiyatroydu. Kışlık Tiyatro’da İtalyan operaları, Viyana
operetleri oynanıyor, Fransız komedyenler temsiller veriyordu. 1904 yılında
Serah Bernard burada sahne almış, daha sonra "Darülbedayi"ye geçen
binayı İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatroları Dram Bölümü kullanmıştı. Şehir
Tiyatroları, 1979 yılında Harbiye'ye taşınmış, boş kalan Kışlık Tiyatro binası,
17.04.1970 tarihinde ve 1972’de çıkan sebebi meçhul iki yangında yok olmuştu.
Kadıköy, Hasanpaşa Gazhanesi (1891);
İstanbul’da ilk gazhane, Beylerbeyi Sarayı 1864 yılında onarılıp tekrar
kullanılmaya başlandıktan sonra, sarayın aydınlatması için, 21 Nisan 1865
tarihinde Kuzguncukta tesis edilmişti. Ancak zaman içerisinde yetersiz kalan
Kuzguncuk Gazhanesinin eksiğini kapatabilmek için, Kadıköy Hasanpaşa’da yeni
bir gazhane inşaa edilmesi için, Paris’li Demir Fabrikatörü Carl Georgy adına
Mühendis Anatoli Barcili ile Şehremini Rıdvan İsmail Paşa arasında işletme
hakkı 50 yıllığına Fransızlara veren mukavele ve şartname imzalanmış ve 18
Temmuz 1891’de inşaatı bitirilerek hizmete açılmıştı. Bu gazhanede maden kömüründen elde
edilen gaz ile Anadolu yakasında Sekizinci Daire-i Belediye
(Beykoz) hududuna kadar olan bölgenin aydınlatma, ısıtma ve enerjisinden
istifade etmesi sağlanacaktı. Kadıköy Gazhanesi 06 Ocak 1892 tarihinde kurulan
Üsküdar-Kadıköy Gaz Şirket-i Tenviriyesi adıyla faliyetini sürdürmüştü.
Gazhanede
üretilen gaz sokak ve iç mekan aydınlatmasında kullanılıyordu. Cadde ve
sokakların aydınlatılması için 60 metrelik mesafeler ile döşeniyordu ve
Şehremaneti kullanılan 2170 sokak feneri için gaz şirketine 733.333 kuruş gaz
ücreti ödüyordu. 1910-14 tarihleri arasında İstanbul’un genelinde 8742 adet gaz
feneri geceleri sokakları aydınlatıyordu.
Bütün bu gaz fenerleri
Şehremaneti’nin belirlediği yerlere konuluyor, şehremaneti’nin belirlediği
saatlen 20 dakika önce yakılıyor ve 20 dakika sonra söndürülüyordu. Fenerleri
yakma ve söndürme görevi “fenerci” adı verilen ve yakalarında gazhane numarası
bulunan özel üniformalı kişiler tarafından yapılıyordu. Elindeki uzun bir çubukla
fenerin cam kapağını açan, gaz musluğunu çevirip, ucu çakmaktaşlı sobasıyla
gazı yakan ve cam kapağı tekrar kapatan görevli, zaman zaman da fenerlerin
camlarını temizler ve fenerin yanıcı kısmındaki havagazı gömleğini
değiştirirdi.
Kadıköy, Hasanpaşa Gazhanesi, değişen yaşam ve
enerji koşullarıyla birlikte talep azalmasına paralel olarak 13 Haziran 1993’de
faaliyetine son verilerek kapatılmıştı. Hasanpaşa Gazhanesi yakın bir zamanda restore
edilerek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından “Enerji Müzesi ve Kültür Kompleksi”
ne dönüştürülecek.
İstanbul’da Kolera
Salgını ve alınan tedbirler (1893);
Le Petit Journal kapağından Kolera Salgını |
1893 yılında önce Trabzon, ardından Erzincan, Van, Erzurum, Edirne
ve İzmit daha sonra da İstanbul’da ortaya çıkan salgın sırasında hastalıktan
ölenlerin sayısının az oluşu nedeniyle, hastalığın kolera olmadığı yolunda
çıkarılan dedikoduların ardından bunun sahte kolera olduğunu iddia edenler,
Şehremini Rıdvan Paşa’nın hazineden daha fazla tahsisat alabilmek adına bunu
ortaya attığını öne sürmüşlerdi. Sultan II. Abdülhamit hastalığın giderek
yayılması üzerine ve bu dedikodulara bir son verilmesi için mekteb-I Tıbbiye-I
Şahane ile İstanbul Şehremaneti’nden hastalığın mahiyetinin bir an once tesbit
edilmesini istemişti. İstanbul Şehremaneti’nin Üsküdar’da kurduğu özel hastanede
Kolağası Hasan Zühtü Nazif ve Bimarhane’de de Kolağası Rıfat Hüsamettin
birbirinden ayrı olarak hastaların dışkılarından yaptıkları mikrobiyolojik
analizlerle 17 Eylül 1893 günü bu hastalığın kolera olduğunu kesin bir şekilde ortaya koymuşlar, 19 Eylül’de de resmi bir tebligatla gazetelerde
ilan edilmişti. Aynı günlerde, Hıfzısıhha-i Umumi Komisyonu’nda mikroskobik
incelemeler yapmak üzere istihdam edilen bir diğer askeri doktor olan Binbası
Hamdi Efendi’nin, incelemelerinde kolera mikrobuna rastlamadığını söylemesi
kafaları karıstırmıştı. Hastalığın özellikle Üsküdar’da tehlikeli bir biçimde
yayılması üzerine II. Abdülhamit, bizzat Louis Pasteur’dan salgınla mücadele
için yardım istemiş, salgın nedeniyle Paris Pasteur Enstitüsü bu işin erbabı
Dr. André Chantemesse’i (1851-1919) göndermişti. Dr. André Chantemesse’den hastalığın
mahiyeti hakkında görüş istendiğinde, o da bunun kolera olduğunu belirtmesi tüm
şüpheleri ortadan kaldırmıştı.
Dr. André Chantemesse |
Dr. André Chantemesse’in önerileri doğrultusunda İstanbul Şehremaneti’nde
bir “Heyet-I Sıhhiye Müfettiş-I Umumiliği” ve buna bağlı olarak Şehremini
Rıdvan Paşa başkanlığında toplanan bir “Sıhhiye Komisyonu” kurulmuştu.
Kolera salgını karşısında Sıhhiye Komisyonunu öncelikli olarak şu
tedbirleri almıştı;
-polis ve asker denetiminde kolera bölgeleri tesbit edilmiş diğer
bölgeler ile aralarında geçişleri engelleyen kordon oluşturulmuştu;
-hastanelerde koleralı hastalar başka koğuşlara yerleştirilerek diğer
hastalarla temas engellenmişti;
-yurtdışından gelen hastaların korunacağı tahaffuzhaneler (koruma
evi, karantina) kurulmuş ve bölgeler oluşturulmuştu;
-Belgrad bendi civarındaki köyler istimlak edilmiş, su sağlayan
bentlere kumdan süzgeçler yapılarak salgının yayılması engellenmişti;
-gıda maddeleri sıkı denetime tabi tutulmuş, incir, kayısı ve muz
ithalatı yasaklanmıştı;
-sokaklarda farklı dillerde ücretsiz el ilanları dağıtılarak
bilinçlendirme çalışmaları yapılmıştı;
-hıristiyanların cenazelerinin şehir içerisindeki kiliselere
defnedilmeleri yasaklanmış, doğrudan mezarlıklara kaldırılmaları sağlanmıştı.
Ayrıca yine Dr. André Chantemesse salgının bulunduğu yerlerde
hastalardan gelen eşyaların yüksek sıcaklıkta sularla etüv denilen makineler
ile dezenfekte edilmelerini sağlamak için şehremanete bağlı üç adet dezenfeksiyon
istasyonu (tebhirhane) kurulmasını önermişti. Böylelikle 17 Aralık 1893’te
Gedikpaşa’da, Nisan 1894’de Tophane’de ve Mayıs 1894’de de Üsküdar’da üç adet
tebhirhane hizmete sokulmuştu.
Tophane Tebhirhanesi |
Gedikpaşa Tebhirhanesi |
531 metrekarelik alan üzerinde 138 metrekarelik ana bina ve 143
metrekarelik yan binalar ile kagir yığma taşıyıcı duvarlar üzerine ahşap
makaslı çatı örtüsü ile inşaa edilen Üsküdar Tebhirhanesi günümüze ulaşan tek
dezenfeksiyon evi olarak Üsküdar Doğancılar Caddesi 76 numarada içinde
dezenfeksiyon için kullanılan etüv makinesi de dahil olmak üzere restore
edilerek koruma altına alınmış ve Üsküdar İslam Sanatları Kurs Merkezi olarak hizmet vermektedir.
Üsküdar Tebhirhanesi
|
Üsküdar Tebhirhanesi’nde Etüv |
Yan sokaktaki giriş |
Beyoğlu, Santa Maria Draperis Kilisesi (1904);
Gerçek bir Hristiyan, Hz.
İsa gibi her türlü maddi değerden yoksun olarak yaşamalıdır diyen
Fransiskenlerin 1453’te Sirkeci’de “Santa
Maria” adlı bir kiliseleri vardı ve daha sonra kiliselerini Galata’ya
taşınmışlardı.
Bu Galata’daki ilk
kiliseleri 1584 yılındaki Galata’yı kasıp kavuran yangında kül olmuş. Bunun
üzerine bu tarikata gönül vermiş olan Madam Draperis kilisenin yeniden yapımı için bir arsa
bağışlamış ve yeni kilise arsayı bağışlayan Madam Draperis’in adının da eklemlenmesiyle 1590’lı yıllarda Santa
Maria Draperis kilisesi adıyla tekrar açılmıştı. Ancak bu yeni
kilise de 1660’daki yangında yeniden yanmış ve yeniden yapılmış. Yeni
yapılan kilise, 1678’deki yangında bir daha yanınca, artık bu bölgeye değil
Pera’ya yapılmış ama burada çıkan yangında da tekrar yanınca; Bu kez 1769’da bugün olduğu yere yapılmıştı. Bu kilise de1870 Beyoğlu yangınında yine yanmış
ve yeniden yapılmıştı. Bu nedenle, Beyoğlu Santa Maria Draperis Kilisesi’nin, sürekli
yolculuk yaparak insanlara çağrı yapmanın daha doğru olduğuna inanan Fransisken Keşişler gibi
Sirkeci’den başlayıp, Galata’ya oradan da Beyoğlu’na uzanan uzun bir yolculuk
tarihi vardır.
1904 yılında II. Abdülhamit’in vermiş olduğu
izinle, İtalyan Mimar Guglielmo Semprini tarafından yeniden inşaa edilen, bugün ayakta olan kilisenin girişinde bulunan kitabe özellikle dikkat çekicidir. Zira
kitabede Sultan II. Abdülhamit’e ve Şehremini Rıdvan Paşa’ya kilisenin
yapımı sırasında gösterdikleri yardım kolaylıklar için teşekkür edilmektedir.
Bu kitabesiyle Santa Maria
Draperis Kilisesi, Dünyada giriş kapısının üzerinde Müslümanların Halifesi olan
bir Osmanlı Padişahının ve onunla birlikte bir Belediye Başkanı’nın adının
yazıldığı Vatikan’a bağlı tek kilise ünvanına sahip olmuştu.
KAYNAKLAR:
- Çanakkale Savaşı’nda Türk kadınının rolü - Nevin Yazıcı
- Çanakkale Muharebeleri sırasında İstanbul’da yardım faaliyetleri - Lokman Erdemir
Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı Yıl:10, Bahar 2012, Sayı 12
- Türkiye Büyük Millet Meclisi Tutanakları, 24 Haziran 1325, C:1 İ: 107 S: 221
TBMM Kütüphanesi
- İstanbul Şehreminleri 1855-1928 (Mecelle - i Umur-ı Belediye) - Osman Nuri Ergin
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (Kültür A.Ş.) Yayınları
- Konak yıkmanın cezası ‘icabına bakıla’ - Teoman Okaygün / Cumhuriyet Dergi 27 Nisan 1986
- Sultan Aziz’den günümüze İstanbul (2) - Sadun Tanju / Cumhuriyet 20 Mart 1984
- Sultan Aziz’den günümüze İstanbul (3) - Sadun Tanju / Cumhuriyet 21 Mart 1984
- Ercüment Ekrem Talu - Bugün de Bu... / Mezar Deşenler, Cumhuriyet 24 Temmuz 1935
- Müfid Ekdal - Kapalı Hayat Kutusu Kadıköy Konakları
- Prof. Dr. Bedii N. Şehsuvaroğlu- Göztepe, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, 1970
- Dr. Metin And - Eski İstanbul’da Fransız Sahnesi
- Mor Salkımlı Ev - Halide Edip Adıvar
- Emir Bedirhan - (Kürdizade Ahmet Ramiz) Lütfi / 1907
- “Bîra Qederê” (Kader Kuyusu) - Celadet Ali Bedirxan / Mehmet Uzun, Kürtçe Roman
Türkçesi, Muhsin Kızılkaya, 1995
- 150 Yılın Sessiz Tanıkları / Dolmabahçe Sarayı Fotoğraf Albümleri
TBMM Milli Saraylar / İbrahim Çeçen Vakfı
İstanbul, 2007